Er zijn verschillende type websites die voor jou als ondernemer belangrijk kunnen zijn. Het hangt van het doel van je website af welk type je nodig hebt. Dit zijn de smaken:

  • Ultieme website
  • Passive income website
  • Corporate website
  • Webshop of content website (je website ís je business)

In deze blog zoom ik in op het verschil tussen een ultieme website en een corporate website en waarom dat zo belangrijk is voor het verkrijgen van trouwe klanten.

Heb je al een ultieme website? Ook dan is het nuttig om deze blog eens te lezen. Ik zie namelijk vaak klanten die de neiging hebben om elementen uit een corporate website op hun ultieme website te zetten. Het is goed om in ieder geval tussen die twee het onderscheid te weten.

Ultieme website

Dit is de allerbelangrijkste website en de eerste website die je nodig hebt. Veel mensen beginnen met een corporate website (zie hieronder), maar daar schiet je niets mee op. Wat je wilt is namelijke conversie. Een ultieme website heeft verschillende doelen:

  • Het vergroten van je mailinglijst
  • Het vergroten van je expertpositie
  • Mensen naar je frontend krijgen (een gratis sessie waarin je live je expertise kunt laten blijken)
  • Het verkrijgen van klanten

Je ultieme website is een marketingtool. Het draait dus volledig om jouw doelgroep, niet om jou. Je helpt hen middels blogs met hun problemen. Die blogs krijgen ze automatisch wekelijks toegestuurd als ze je gratis e-book hebben gedownload. Willen ze nog beter geholpen worden, dan moeten ze naar je frontend komen, die biedt je ook aan op je site.

Frontend

Een frontend is bijvoorbeeld een gratis sessie voor een groep waarin je hen vertelt welke eerste stappen ze moeten zetten of van welke beginnersfouten ze zich bewust moeten zijn. Het maakt niet zoveel uit wat je aanbiedt, als het maar waardevol is voor je doelgroep en jouw expertpositie vergroot. Op die manier win je vertrouwen.

Bovendien – en dit is het allerbelangrijkste – verkoop je aan het einde van je frontend je eerste backend. Dat is een instapproduct of -dienst dat je tegen zeer gereduceerd tarief aanbiedt.

Anders gezegd: een ultieme website maakt van vreemden vrienden en van de vrienden klanten.

Corporate website

Corporate websites zijn de meest voorkomende websites op het internet. Vreemd genoeg is het dan weer net niet de meest noodzakelijke website. Een corporate website kan je het beste omschrijven als een digitaal visitekaartje. Het dient verschillende doelen:

  • informatie over het bedrijf overbrengen
  • het merk versterken
  • het bedrijf presenteren

Veel mensen denken bij het ontwikkelen van hun website vanuit henzelf. Dan komen ze al gauw uit bij een corporate website. Die is namelijk helemaal vanuit het bedrijf gemaakt. De website zal je daardoor niet of nauwelijks nieuwe business bezorgen. Het is vooral nuttig om een plek te hebben waar je naar kunt verwijzen voor meer info.

Een corporate website is de ideale plek voor info over bijvoorbeeld de producten of diensten die je levert en kalenders van activiteiten die je hebt. Je corporate website geeft dus een totaaloverzicht van je bedrijf. Dat heb je pas nodig als je bedrijf eenmaal loopt.

Het verschil

Het allerbelangrijkste verschil tussen een ultieme website en een corporate website is dus dat je bij een ultieme website 100% vanuit je doelgroep denkt en bij een corporate website vanuit jou en je bedrijf.

Een ultieme website is dus niet de plek voor algemene bedrijfsinformatie. De enige onderdelen die je op een ultieme website wilt hebben zijn:

  • opt-in (het aanbieden van bijvoorbeeld een gratis e-book om e-mailadressen te kunnen verzamelen)
  • aanbieding voor je frontend
  • praktische info en veelgestelde vragen m.b.t. je frontend
  • referenties/aanbevelingen (social proof)
  • blog (om wekelijks je expertise te kunnen tonen en je doelgroep op weg te helpen)
  • over-mij-pagina (hier vertel je over jezelf, maar wel vanuit de doelgroep gedacht. Toon hier aan waarom jij dé persoon bent om hen te helpen.)

Mijn eigen ultieme website

Misschien is je al eens opgevallen dat desingo.nl geen ultieme website is. Achter de schermen ben ik dan ook druk bezig geweest om een echte ultieme website neer te zetten: www.impactmetjeidealen.nl. Daar hoort ook een iets andere doelgroep bij dan die ik nu heb: namelijk duurzame ondernemers die de wereld willen veranderen, maar niet de impact realiseren die ze graag willen hebben. Ik ga hen helpen hun zichtbaarheid te vergroten.

Desingo.nl wordt mijn corporate website. In de tussentijd zal er een splitsing komen: enerzijds blog ik straks tweewekelijks voor mijn duurzame doelgroep, daar tussendoor blog ik tweewekelijks op desingo.nl met ontwerptips, zoals ik dat de afgelopen weken ook al heb gedaan om de week.
Uiteindelijk moet die blog van desingo.nl ook een eigen ultieme website krijgen en wordt desingo.nl 100% mijn corporate website.

Dan ben ik nu benieuwd: wat is jouw grootste inzicht na het lezen van deze blog? Laat je het hieronder even weten in een reactie?