Ok, je hebt een website. Je hebt een domeinnaam aangevraagd, hosting geregeld, en je bent er klaar voor om je site in te richten. Maar wat zet je er nou precies op? Welke pagina’s en wat voor informatie mogen niet ontbreken op jouw bedrijfswebsite? In deze blog laat ik je precies weten welke zaken niet mogen ontbreken of in ieder geval erg nuttig kunnen zijn.
De volgende zaken mogen sowieso niet ontbreken:

Contactgegevens
Je website is ervoor om je zichtbaar en vindbaar te maken. Dan moeten mensen wel weten wáár je te bereiken bent. Zet altijd je telefoonnummer en adres op je site en afhankelijk van je bedrijf ook een e-mailadres. Deze contactgegevens zet je op een aparte pagina die ‘contact’ heet, of een andere zelfverklarende titel draagt. Het is handig om bepaalde contactgegevens op elke pagina op een vaste plek (bijvoorbeeld helemaal bovenin) terug te laten komen. Als je bijvoorbeeld wilt dat mensen je altijd kunnen bellen, dan is het slim om je telefoonnummer op elke pagina weer te geven.

Missie/visie
Mensen kopen niet wat je verkoopt, maar wáárom je het verkoopt. Vertel dus altijd op je site waarom je doet wat je doet. Leg uit wat jouw visie is op je vak en welk doel je voor ogen hebt met je bedrijf (hint: geld verdienen is nooit een doel op zich). Je missie/visie kan goed op de voorpagina van je site komen te staan, maar kan ook prima op een aparte ‘over ons’-pagina.

De dienst of het product dat je levert
Natuurlijk vertel je op je website over wat je precies kan betekenen voor je klanten. Je vertelt hier over het wat en hoe van je product of dienst, maar verwerk altijd ook nog een keer waarom je het doet. Je kan dit gedeelte het beste splitsen. Licht een deel uit op je voorpagina en zet alle info op een aparte productenpagina.

De volgende zaken zijn geen must, maar zeker het overwegen waard:

Blog
Met een blog genereer je aandacht. Mensen reageren op je blogs en je blogs worden opgepikt door Google (mits je ze op de juiste manier schrijft). Daardoor trek je mensen naar je site. Daarnaast kan je jezelf ermee profileren en versterk je je expertpositie. Als tuinderij kan je blogs bijvoorbeeld gebruiken om je doelgroep te bereiken. Geef leuke en nuttige updates over wat er op je land gebeurt en vertel over de groenten die je verbouwt.

Testimonials
Met een testimonial (een positieve klantenervaring die je hebt ontvangen) gebruik je de kracht van mond-tot-mondreclame op je eigen website. Jouw klanten kunnen het beste vertellen wat ze zo goed, prettig, leuk, mooi, fantastisch, etc. vinden aan jouw producten en diensten. Met testimonials maak je daar gebruik van door hen in hun eigen woorden te laten vertellen waarom anderen ook bij jou zouden moeten kopen. Het is slim om op je voorpagina al enkele testimonials neer te zetten, maar ook een productenpagina heeft baat bij testimonials. Koppel ze in dat geval aan elk product. Dus als je een testimonial van een klant hebt over hoe lekker je witlof is, dan zet je deze bij je informatie over je witlof. Zo zien potentiële klanten meteen dat jij goede producten verkoopt en zijn ze eerder geneigd om eens een kijkje te nemen bij je.

Opt-inaanbieding
Een opt-inaanbieding is een zeer laagdrempelig aanbod. Iets dat je weggeeft (gratis dus) in ruil voor de naam en het e-mailadres van de geïnteresseerde. Nu hoor ik je denken: ik kan niet zomaar mijn producten gratis weggeven. Dat klopt, daarom is het ook veel slimmer om iets anders voor waarde weg te geven. Het liefste iets waaruit blijkt dat jij de professional bent in je vakgebied. Je kunt denken aan bewaaradviezen voor groenten, overzicht van wanneer welke groente in het seizoen is, lekkere recepten of kooktips met jouw producten. Als het maar waarde heeft voor jouw potentiële klant en het liefste iets is dat je zo uit je mouw schudt (dat betekent namelijk dat je het vanuit je expertise schrijft en die expertise daardoor ook kenbaar maakt aan de lezer).

Wat mag volgens jou niet ontbreken op een bedrijfswebsite?