Als ondernemer ben je af en toe een duizendpoot. Je bent niet alleen bezig met het werken voor je klanten, maar ook met het werken aan je bedrijf. Veel ondernemers die ik spreek willen dan ook zelf wat aan hun vormgeving kunnen doen. Met die wens is niet zo veel mis, maar ik wil je toch een paar tips meegeven.
De allerbelangrijkste tip die ik je kan geven: ga het niet zelf doen.

Ik heb drie jaar grafisch lyceum gedaan, vier jaar kunstacademie en daarna vier jaar werkervaring opgedaan. Dat ga je nooit evenaren. Grafisch ontwerpen is een vak waar je veel kennis en ervaring voor nodig hebt en zelfs een beetje talent en gevoel voor vorm, kleur en compositie. Focus dus op datgene waar je zelf goed in bent en besteed je vormgeving uit aan een professional.

Wil je het toch zelf doen? Bedenk dat ten eerste goed wáárom je het per se zelf wil doen. Wil je geld besparen? Op korte termijn doe je dat, maar vergeet niet dat je geen professional bent. Dat kan je geld kosten, doordat:

  • je vormgeving onprofessioneel oogt, waardoor klanten je minder serieus nemen
  • je call-to-action niet voldoende opvalt en je teksten minder prettig lezen, waardoor je conversie lager uitvalt
  • je beeldtaal niet aansluit op je doelgroep, waardoor ze wegblijven

Hartstikke zonde, want dat is absoluut niet wat je voor elkaar probeert te krijgen als ondernemer.

Als je het toch echt zelf wil doen, bedenk dan goed welk deel je wel zelf doet en welk deel niet. Laat bijvoorbeeld een grafisch ontwerper een basis voor je neerzetten. Dat kan een huisstijl zijn, maar dat kan ook een sjabloon zijn voor afbeeldingen op social media.

Verder: vraag advies (bijvoorbeeld van een professional) en laat anderen kijken naar je ontwerp. Vraag hen of ze het er betrouwbaar uit vinden zien. Oogt het professioneel? Welke boodschap spreekt er volgens hen uit? Dat helpt jou om te checken of je wel overkomt zoals je bedoelt.

Deze tips helpen je tot slot om heel bewust naar je ontwerp te kijken:

  • Zorg voor voldoende contrast. Let op dat afbeeldingen
  • Breng structuur aan. In tekst kan dat bijvoorbeeld door een duidelijke koppenindeling te maken. Hiermee help je de lezer te identificeren wat belangrijk is en wat niet.
  • Kies en hou vast aan je keuze. Als vuistregel kun je bijvoorbeeld aanhouden dat je óf alles moet centreren, óf alles linkslijnend/rechtslijnend/uitgevuld moet maken. Ga het niet zomaar mixen. Ook geldt dit in het groot: zorg dat je vormgeving altijd hetzelfde oogt. Maak een keuze en hou daaraan vast. Dat maakt je zichtbaar, omdat er een patroon ontstaat. Ook kom je daardoor betrouwbaarder over.
  • Wees spaarzaam met aandachtstrekkers. Ga niet alles vetgedrukt maken, in hoofdletters zetten, knalkleuren geven, omranden met een kader, of op wat voor wijze dan ook benadrukken. Dat wordt een wapenwedloop waar je nooit meer uitkomt. Kies in plaats daarvan 1 of 2 dingen uit de benadrukt moeten worden en zorg dat je de rest neutraal houdt.
  • Kies lettertypes die aansluiten bij wat je wilt zeggen. Zie een lettertype als een stem. Zet je alles in de Comic Sans, dan zet je een clownstemmetje op. Tekst in de Times New Roman is een stoffige oude ambtenaar. Bedenk goed welke tone-of-voice je wilt gebruiken. Moet het licht zijn? Vrolijk? Deftig? Stemmig? Toegankelijk? Rationeel? Emotioneel? Zoek een lettertype dat die stemming onderschrijft, maar pas op dat je het niet overdrijft.
  • Bewaar uitgesproken lettertypes voor koppen. Voor gewone teksten kun je het beste een relatief saaie letter gebruiken, dat leest het lekkerste. En dat is tenslotte wat je wilt: dat mensen je teksten lezen. Gebruik vervolgens in de koppen een uitgesprokener lettertype om je teksten mee aan te kleden en een bepaalde uitstraling mee te geven.

Wat is jouw grootste inzicht naar aanleiding van deze blog? Zou je dat willen laten weten in een reactie?