De call-to-actionknop: het is een belangrijk onderdeel van je website. Het komt op veel plekken terug: onderaan een opt-informulier, op salespagina’s, als bestelknop in een webshop of als aanmeld- of inlogknop op een website met ledenomgeving. In alle gevallen gaat het om knoppen die de aandacht moeten trekken. Je wilt dat zoveel mogelijk mensen erop drukken.
Maar wat maakt nu de optimale call-to-actionknop? Hoe zorg je dat deze haast onweerstaanbaar wordt om op te drukken? In deze blog geef ik je 7 tips.

1. Zorg voor de juiste kleur

De kleur van een call-to-actionknop is ontzettend belangrijk. Je wilt dat de knop zo veel mogelijk opvalt. Kies daarom een opvallende kleur. Oranje en groen blijken in de praktijk goed te werken, maar het hangt natuurlijk ook af van je doelgroep en je huisstijl. Kies sowieso voor een kleur die contrasteert met de achtergrond en het algemene kleurenpallet. Heb je een huisstijl die veel groen bevat? Dan kan een rode of oranje knop uitkomst bieden.

Je zorgt er uiteraard voor dat de tekst op de knop weer goed contrasteert met de achtergrondkleur van de knop.

2. Zorg dat de knop herkenbaar is als knop

Dit klinkt heel suf, maar het is wel heel belangrijk. Zorg dat je je aan de huidige conventies houdt. Gelukkig hebben webgebruikers tegenwoordig niet zo veel visuele aanwijzingen meer nodig, dus schaduwen en glimmende bollingen zijn overbodig. Het kan wel verstandig zijn om de hoeken af te ronden of zelfs helemaal rond te maken (de uiteindes van de balk zijn dan twee halve bollen).

3. Gebruik een pakkende tekst

Je wilt de bezoeker overhalen op de knop te drukken, dus zul je wervende teksten moeten gebruiken. Gebruik actieve taal, dus niet ‘verzenden’ of ‘aanmelden’, maar ‘krijg …’, ‘stuur mij …’, ‘download’. Ook kan het lonen om in de eerste persoon te spreken, in plaats van de tweede. Dus ‘Download mijn e-book’ i.p.v. ‘Download je e-book’.

4. Maak het urgent

Urgentie aan je knop toevoegen zorgt voor een verhoogde conversie. Voeg bijvoorbeeld het woord ‘nu’ in, of ‘snel’.

6. Gebruik maximaal 5 woorden

Less is more. Prop je knoppen dus niet vol met te veel tekst, maar wees beknopt. Lange teksten in knoppen werken averechts. De bezoeker moet in een oogopslag kunnen zien wat de knop te bieden heeft.

7. Testen, testen, testen!

Misschien wel het allerbelangrijkste: test hoe goed de knop werkt. Dat kan sowieso door te evalueren en aan de hand van de resultaten aan te passen. Sommige WordPress-thema’s, plugins en applicaties kennen echter ook het principe split-testing. Je maakt dan twee of meer varianten. Je thema, plugin of applicatie zorgt er dan voor dat bezoekers de ene keer de ene variant te zien krijgen, de andere keer de andere. Vervolgens worden de resultaten bijgehouden. Aan de hand daarvan kun je de best werkende variant erin houden en de minder goed converterende weghalen. Zo streef je naar de hoogste conversie.

Dan ben ik nu benieuwd: welke tip ga jij zeker toepassen? Laat het hieronder even weten in een reactie.