Als ondernemer en als mens heb jij vast dromen. Dromen over hoe de wereld eruit moet zien, dromen over hoe jij daaraan bij kan dragen met je bedrijf. Misschien zijn het kleine dromen, misschien zijn het dromen van epische omvang. Misschien begint je droom met ‘wat zou het toch mooi zijn als …’ en verwacht je niet dat het in jouw leven nog uitkomt. Of je hebt juist een droom met een sterk doel, en werk je heel bewust elke dag weer om dat doel een stapje dichterbij te brengen.

Hoe kan ik …?

Wat voor droom je ook hebt: het is goed om te dromen. Om je voor te stellen hoe de wereld, je bedrijf, jijzelf er morgen, over een jaar, of over vijfentwintig jaar uit zou kunnen zien. Door te dromen prikkel je je brein om anders te denken. Je gaat denken in mogelijkheden en oplossingen. ‘Hoe kan ik …’ Er zijn twee andere belangrijke redenen om als ondernemer te dromen.

Doelen uitzetten voor de toekomst

Als je droomt, zet je doelen neer. Het is goed om die ook een (realistische) meetmoment mee te geven. Ook verbind je er andere meetbare resultaten aan. Dat kan heel cijfermatig zijn, bijvoorbeeld: over 1 jaar heb ik 25 klanten, 150 mensen op mijn mailinglijst en draai ik een maandomzet van € 3000. Het kan ook algemener (en nog steeds meetbaar) zijn: over vijf jaar ben ik internationaal spreker en help ik grote zalen vrouwen hun angsten te overwinnen.

Stappen zetten

Door je doelen helder te formuleren, dwing je jezelf ook na te denken over hoe je daar precies komt. De stappen die je moet zetten vallen op zijn plek of je wordt gedwongen om na te denken welke stappen er nodig zijn.

Door te dromen blijf je dicht bij jezelf

Een andere belangrijke reden om te dromen als ondernemer is dat dromen altijd van binnenuit komen. Op die manier zet je jezelf en je onderneming veel puurder en authentieker neer. Dat zorgt er op zijn beurt weer voor dat klanten zich eerder tot je aangetrokken voelen.

Begin zelf

Misschien vraag je je nu af: ‘Waarom schrijf je hier eigenlijk over, Kamiel? Je bent toch grafisch ontwerper en geen coach?’ Dat klopt. En toch is het belangrijk dat ik hierover vertel, want als grafisch ontwerper werk ik altijd met datgene dat er al is. De eerste stappen moeten altijd door jou als klant gezet worden. Als ik jou kan triggeren om die eerste stappen goed te zetten, dan heb ik vervolgens de juiste input om jou te helpen aan bijvoorbeeld een goed ontworpen logo, e-book of visitekaartje. Iets dat écht bij jou en je onderneming past

Slijtvast

Bovendien help je jezelf aan een slijtvastere uitstraling. Vertel je mij enkel hoe je bedrijf er vandaag de dag uitziet, dan maak ik een ontwerp dat geschikt is voor je huidige situatie. Vertel je me ook hoe je bedrijf er over 1, 5 en 10 jaar uit gaat zien en ik maak een ontwerp dat past bij je huidige situatie en over een aantal jaar nog steeds goed aansluit. Dat heeft een aantal voordelen:

  • Je bespaart in de nabije toekomst geld uit, omdat je niet alweer een ontwerper hoeft in te huren.
  • Je bespaart in de nabije toekomst tijd uit, omdat je niet alweer je website, visitekaartjes, logo, etc. hoeft om te gooien.
  • Je kan langer profiteren van de continuïteit van je huisstijl
  • Daardoor heb je langer een goede visuele ondersteuning van je marketing en dus meer klanten en inkomsten

Kortom: alle reden om eens goed te dromen en jezelf daardoor te belonen op mooie doelen om naartoe te werken en ook tijd en geld te besparen. En door je droom te formuleren en te verankeren in je visuele communicatie, help je deze uit te laten komen.

Wat zijn de dromen voor jouw onderneming? Laat het hieronder weten in een reactie!