Ik schreef al eens over waarom je jezelf moet zijn om succesvol klanten binnen te kunnen halen. Je hoeft niet allemaal gekke capriolen uit te halen die niet bij je passen. Als je systematisch bepaalde stappen zet, komen de klanten ‘als vanzelf’ naar je toe. En dat is ook logisch, want ze voelen zich aangetrokken tot jou. Tot jouw ideeën, visie, werkwijze. Tot wie je bent en wat je doet.

Op de juiste plek

Het is dus belangrijk om te zorgen dat je boodschap past bij jou en jouw bedrijf. Maar alleen de boodschap is niet voldoende. De kanalen waarmee je die boodschap verspreid zijn minstens zo relevant. Als je je boodschap op de verkeerde plek uitdraagt, heeft het geen effect of bereik je misschien zelfs het tegenovergestelde van wat je wilt. Daar schreef ik al eens over.

Kies de juiste uitstraling

Maar waar het het vaakst mis gaat, is de uitstraling van je boodschap. Dat kan visueel, auditief, tactiel (tastzin) en zelfs olfactorisch (reukzin) of gustatorisch (smaakzin) zijn. Bij de laatste twee kan je denken aan de geur die er in je werkplaats hangt of de drankjes die je serveert op een receptie. Als je de zintuigen van je doelgroep prikkelt, moet je zorgen dat dat aansluit op je boodschap, toch?

Lievelingskleur

En toch blijkt dat in de praktijk nu juist waar het mis gaat. Mensen kiezen vaak wat ze zelf mooi vinden, niet wat het beste hun boodschap overbrengt. Zo was bij de huisstijl van Marielle van der Vlies het begrip ‘passie’ erg belangrijk. Marielle heeft zelf een voorliefde voor bordeauxrood. En hoewel dat ook passie kan uitstralen, past het in haar geval beter om een stralende, warme, iets naar roze neigende rood te pakken. Daarmee sluit het veel beter aan op haar boodschap en haar doelgroep.

Kleine compromissen

Dus hoewel je altijd moet zorgen dat je jezelf bent, zal je soms kleine compromissen moeten sluiten. Je kunt niet altijd je lievelingskleur gebruiken, net zo min als je voorkeur voor lettertype of materiaalsoort. Het is zoals met alles: je moet van binnen naar buiten werken, niet andersom. Afkijken bij anderen werk alleen als je begrijpt wáárom er gekozen is voor een bepaalde kleur, lettertype, vorm, materiaal, etc.

Form follows soul

In de ontwerpwereld bestaat de kreet form follows function, wat zoveel wil zeggen als: de functie bepaalt welke vorm en uitstraling het eindproduct krijgt. Boekpagina’s zijn bijvoorbeeld vaak zestien bij twintig centimer en hebben een lettergrootte van pakweg tien punten. Dat zorgt ervoor dat het boek goed in de hand ligt en je de tekst vanuit de hand goed kunt lezen. Hoewel ik een voorstander ben van form follows function, zou ik een nieuwe term willen toevoegen, die daar nog boven staat: form follows soul.

Want zoals ik je hierboven heb laten zien, is het ontzettend belangrijk dat jouw ziel ook bij de uitstraling naar boven komt. Authenticiteit werkt alleen als het ook tot aan de oppervlakte doorwerkt.

Heb jij je wel eens door je eigen smaak laten meevoeren? Pakte dat goed uit of juist niet?