In mijn vorige twee blogs legde ik uit waarom teksten soms slecht converteren en gaf ik je al een deel van de oplossing: je klant laten ervaren dat je de expert bent, in plaats van erover te vertellen. In deze blog wil ik het hebben over de kracht van typografie.
Iedereen kent voorbeelden van websites en drukwerk waarbij de teksten niet lekker te lezen zijn. De lettergrootte is te klein, de kleur van de tekst is niet goed afgestemd op de achtergrond, waardoor je met je ogen loopt te knijpen of er is zelfs een hele drukke foto achter de tekst gezet. Toch blijkt het in praktijk vaak lastig voor mensen om het zelf wel goed aan te pakken.

En het is hard nodig om dat aan te pakken. Want veel mensen staan er niet bij stil wat de visuele kant van hun tekst doet voor het overkomen van wat ze willen zeggen. Een advocatenkantoor dat een kinderlijk lettertype gebruikt, een uitnodiging met veldbloemen als achtergrond met daar overheen een tekst die in de bloemenmassa verdwijnt, een blogpost met het ene vetgedrukte woord na het andere. Als je op deze manier omgaat met tekst, mis je het contact met je doelgroep. Doordat je hen niet aanspreekt (zoals bij het advocatenkantoor), doordat ze te veel moeite moeten doen om je tekst te kunnen lezen of omdat je ze bombardeert met allemaal dingen die even belangrijk lijken te zijn.

Het vakgebied dat zich bezighoudt met de visuele kant van teksten noemen we typografie. Nou heeft de typografie zoveel interessante facetten dat ik er in de toekomst zeker nog meerdere blogposts aan ga wijden, dus ik hou me dit keer even puur bij enkele praktische tips.

1. Zorg voor een lettertype dat past bij wat jij wilt overbrengen
Kies dus geen Comic Sans als je iets serieus te melden hebt, maar ga in dat geval voor een zakelijker lettertype.

2. Zorg voor voldoende contrast
Let erop dat je achtergrond de tekst niet overschaduwt. Dus geen paarse tekst op een groene achtergrond of een hele drukke foto met daaroverheen tekst. Je kan dit probleem soms oplossen door een effen achtergrond over de foto te plaatsen, eventueel half transparant.

3. Benadruk alleen datgene dat echt benadrukt dient te worden
Ontwerper Art Webb zei eens: ‘If you make everything bold, nothing is bold’. Als je in elke alinea 1 of meer woorden vetgedrukt of in hoofdletters gaat zetten, weet de lezer niet meer waar hij zijn aandacht op moet richten.

4. Denk na over de structuur van je tekst
Het hangt een beetje van het soort tekst af, maar iedere tekst heeft een bepaalde structuur. Bedenk van te voren welke hiërarchie er tussen de verschillende delen bestaat. Pas dat vervolgens toe in je tekstopmaak door de belangrijkste zaken het meest prominent weer te geven en minder belangrijke zaken weinig tot geen nadruk te geven.

5. Kies niet meer dan 2–3 lettertypes
Met 1 lettertype kan je al prima overbrengen wat je wilt. Een tweede erbij voor bijvoorbeeld je koppen kan prima zijn om het wat interessanter te maken. Eventueel een derde erbij die je specifiek gebruikt voor bijvoorbeeld grappige foto-onderschriftjes. Zodra je echter meer lettertypes gaat inzetten, wordt het onsamenhangend en maak je er al gauw één grote kermis van.

Als je deze tips volgt, ben je al een heel eind op weg om je teksten goed leesbaar te maken voor je doelgroep.

Welke tip is voor jou het meest waardevol en waarom? Laat het weten in een reactie hieronder.

Volgende keer behandel ik het sluitstuk van deze serie: beeld bij je tekst.