Als ambitieuze ondernemer wil je natuurlijk klanten. Niet alleen omdat het je geld oplevert, maar vooral omdat je op die manier meer mensen kunt helpen. Vaak weet je al dat jij iemand ontzettend goed kunt helpen, maar twijfelen zij nog of ze bij je moeten kopen. Herkenbaar? Superfrustrerend natuurlijk, want je kunt niet wachten om ze te helpen bij hun volgende stap.

Je hebt alleen niet altijd rechtstreeks contact, bijvoorbeeld omdat je ze via een website een aanbod doet. Dus moet je ze op alle mogelijke manieren helpen om te kiezen voor jou.

Marketing first

Laat ik, als ontwerper, eerlijk zijn. Hoe fijn ik het ook vind om prachtige ontwerpen te maken, het gaat jou geen steek helpen als de marketing erachter niet op orde is. Als je belabberde teksten schrijft, geen duidelijke doelgroep hebt, of als je doelgroep niet zit te wachten op je aanbod, dan gaat het natuurlijk nooit werken. Hoe schitterend het design ook is.

Zorg dus eerst dat je je marketing op orde hebt. Verdiep je in marketingtechnieken. Zoek een businesscoach om je te helpen. Huur webbouwers, tekstschrijvers, grafisch ontwerpers, etc. in die verstand hebben van marketing.

Hoe kan design dan toch het verschil maken?

Vertrouwen winnen …

Om een potentiële klant over de streep te trekken, moet je zorgen dat je het vertrouwen van diegene weet te winnen. Als het vertrouwen ontbreekt, zal de ander geen geld in je willen steken. Het risico is dan te hoog.

… en behouden

Vertrouwen ontstaat o.a. doordat je consequent bent. In wat je doet. In wat je zegt. Maar ook in hoe je je presenteert. Als je je elke keer weer anders presenteert, kom je wispelturig over. Dan verdwijnt het vertrouwen als sneeuw voor de zon.

Dus wat je wilt, is dat al je marketinguitingen dezelfde uitstraling hebben:

  • je salespages
  • je e-books
  • je visitekaartjes
  • je Facebookadvertenties
  • je formulieren (om in te schrijven, voor feedback en voor aanbevelingen bijvoorbeeld)
  • je roll-up-banners
  • je boeken
  • je corporate website
  • je briefpapier
  • je enveloppen
  • je PowerPoint-presentaties
  • etc. etc.

Dat is een flinke waslijst en het kan knap lastig zijn om voor elkaar te krijgen dat ze ook echt allemaal dezelfde uitstraling hebben. Vooral als je met meerdere ontwerpers werkt.

De beste manier om de continuïteit te waarborgen is door een huisstijl te laten ontwerpen die rekening houdt met de veelzijdigheid van uitingen. Een website heeft heel andere ontwerpuitdagingen dan een boek. Toch moeten ze dezelfde uitstraling hebben. Daar wil je dus van tevoren zoveel als mogelijk al over nagedacht hebben. Vervolgens wordt alles vastgelegd in een huisstijlgids, zodat voor iedereen duidelijk is waar de stijl aan moet voldoen:

  • welke kleuren worden er gebruikt (in verschillende kleursystemen voor drukwerk, web en verf: CMYK, RGB, hexadecimale webkleuren, PMS, RAL).
  • hoe ziet het logo eruit, welke varianten zijn er, hoe mogen ze wel en niet gebruikt worden.
  • welke lettertypes worden er gebruikt
  • hoe is de hiërarchie qua koppenindeling, gewone tekst, bijschriften, introteksten, etc.
  • welke beeldtaal wordt er gebruikt (figuratief of abstract, kleurrijk of zwart-wit, wat wordt er wel of juist niet afgebeeld, etc.)
  • standaardsjablonen voor veelvoorkomende uitingen (visitekaartjes of banners bijvoorbeeld)

Zo heb je duidelijke handvatten om te zorgen dat je je altijd en overal hetzelfde presenteert.

Tot slot …

Je hebt dus in de eerste plaats een goede marketing nodig om klanten te werven. Als finishing touch helpt een goede huisstijl je om het laatste duwtje te geven. Dat werkt volgens het principe dat een huisstijl voor continuïteit zorgt. Door die continuïteit kom je betrouwbaar en professioneel over. Dat helpt het vertrouwen in jou en je product te groeien. Vervolgens zorgt dat vertrouwen ervoor dat je doelgroep ook daadwerkelijk klant wordt.

Waar moet jij als eerste aan werken? Is dat je marketing? Ben je toe aan een huisstijl? Of weet je het niet? Zou je dat willen laten weten in een reactie?

Hoe kom je aan meer klanten?

Klanten werven begint met een eerste stapje: je gratis e-book, zodat je je mailinglijst kunt laten groeien.

Weet je niet:

  • Waar te beginnen?
  • Hoe je dit moet aanbieden?
  • Hoe je zorgt dat zoveel mogelijk mensen het downloaden?

Dat snap ik. Daarom geef ik gratis* de training ‘Klanten met je e-book’.

Klik hier om je aan te melden: http://www.e-bookhulp.nl/gratis-training

Doe het nu direct, want er zijn maar beperkt plekken beschikbaar.

Ik hoop je gauw te zien!

Kamiel

*) Bijna gratis. De training zelf kost je niets, je betaalt alleen € 17 als vergoeding voor de zaalhuur en koffie en thee. Maar mijn waardevolle tijd, inclusief al mijn kennis en expertise krijg je cadeau. Goeie deal, toch?