Toch grappig, dat veel ondernemers denken dat het allereerste dat ze nodig hebben een logo is. Alsof je daar klanten mee krijgt. Ja, dat lees je goed: je krijgt geen klanten met je logo. Althans, niet direct. Je logo kan wel je bedrijf ondersteunen en daarmee voor klanten zorgen, maar het is zeker niet het eerste dat je op orde moet hebben als je klanten wilt werven. Sterker nog: dat kan ook prima zónder logo.
Maar waarom zou je dan überhaupt een logo nemen? Ieder zichzelf respecterend bedrijf heeft er tegenwoordig een en vaak wordt er nog grof geld aan uitgegeven ook. Het hebben van een logo heeft ontzettend veel voordelen:

  • Je geeft een duidelijk gezicht aan je bedrijf.
  • Je vergroot je zichtbaarheid doordat je jezelf herkenbaarder presenteert. Door je logo overal op te plaatsen, geef je duidelijk aan dat al die uitingen bij hetzelfde bedrijf horen.
  • Je kunt de authenticiteit van je bedrijf ermee benadrukken, daar handen en voeten aan geven.

Een logo geeft je kortom de mogelijkheid af te bakenen wat bij jouw bedrijf hoort en wat niet. Het is een soort stempel waarmee je aangeeft: dit valt onder mijn bedrijf. Dat schept heel veel duidelijkheid. Maar klanten opleveren doet het je niet direct.

Het is dus belangrijk dat je eerst werkt aan de methodes en systemen die je wél klanten op gaan leveren:

  • Een goede ‘salesfunnel’ om in de juiste doses het vertrouwen op te bouwen bij je doelgroep: opt-in (gratis e-book) -> frontend (kennismakingstraining of -consult) -> backend (betaalde product)
  • Een website die je salesfunnel ondersteunt en daar volledig op focust.
  • Een professionele uitstraling van deze website en je weggever. Het is namelijk zonde om aan de ene kant vertrouwen op te bouwen bij je doelgroep, zodat ze bij je gaan kopen, terwijl je aan de andere kant het afbreekt met een amateuristische look.

Daar kun je een logo bij gebruiken, maar dat is zeker niet nodig. Sterker nog, ik denk dat je je geld veel beter kunt uitgeven aan bijvoorbeeld een professionele e-bookcover. Daar ga je wél klanten mee binnenhalen.

Maar goed, de titel van deze blog is ‘7 tips om klanten te krijgen met je logo’. En ik hou er niet van om dingen te roepen die ik niet waarmaak, dus hierbij 7 tips hoe je je logo goed kunt gebruiken om klanten te werven. Onthoud wel dat het slechts ondersteunend werkt en dat je in eerste instantie het beste je energie kunt richten op het opzetten van een goede website om klanten mee te werven.

  1. Plaats je logo consequent op alles wat je doet (zie punt 2 voor een uitzondering)
  2. Als je moet kiezen tussen je portretfoto óf je logo en je hebt maar de ruimte voor een van beide, kies dan voor je portretfoto.
  3. Gebruik je logo zoveel mogelijk op dezelfde manier. Door het altijd consequent op dezelfde manier toe te passen, krijg je herhaling. Daardoor groeit je zichtbaarheid, omdat mensen de verschillende keren dat zie iets van je langs zien komen met elkaar gaan verbinden.
  4. Zorg dat je een logo laat ontwerpen dat ook vrij klein nog leesbaar is. Anders moet je het altijd óf heel groot gebruiken (wat afleid van de boodschap) óf is je logo niet leesbaar (en dan had je het er net zo goed niet op hoeven plaatsen).
  5. Soms wil je niet je hele logo plaatsen, omdat dat beeldend minder mooi is. Denk bijvoorbeeld aan een quote die je op social media plaatst. Een beeldmerk (denk aan de duif van Dove) is heel geschikt om in dat geval te gebruiken.
  6. Zorg dat je een logo laat ontwerpen dat 100% aansluit op jouw visie, op wie jij bent en wie jouw doelgroep is. Anders snij je jezelf in de vingers
  7. Zorg dat je een logo laat ontwerpen dat herkenbaar is. Een dertien-in-een-dozijnlogo mag dan vaak goedkoop zijn om te laten maken, maar je hebt er uiteindelijk weinig tot niets aan. Spaar dan liever even door en wacht tot je een professioneel logo kunt betalen dat jou duidelijk onderscheidend neerzet.

Heb je nog geen logo nodig, maar moet je eerst focussen op het werven van klanten? Dan nodig ik je uit voor mijn (vrijwel) gratis sessie ‘Klanten met je e-book’ te komen. Daarin leer ik je precies welke stappen je moet zetten om klanten te werven met een e-book en welke rol vormgeving daarin speelt. Meld je hier aan: http://www.e-bookhulp.nl/gratis-training

Wat is jouw grootste inzicht naar aanleiding van deze blog? Zou je dat willen laten weten in een reactie?