Je hebt een e-book geschreven. Hartstikke goed, want nu heb je een middel om een onbekenden met jou kennis te laten maken en hun e-mailadres te bemachtigen. Om die conversie zo hoog mogelijk te maken, wil je natuurlijk wel dat je e-book de aandacht trekt. Niet alleen op je website, maar ook op alle andere plekken waar je het promoot, zoals je visitekaartjes en Facebookcampagnes. Vandaag dus 7 tips om je e-bookcover te laten verkopen.

1. Zet niet te veel op de cover

Veel mensen hebben de neiging om veel te veel informatie en beeld op een pagina te willen zetten. Dat maakt het echter druk en vol en bovendien weet de lezer/kijker niet waar hij zijn aandacht op moet richten. Focus je bij een e-bookcover dus op de essentials:

  • titel
  • eventuele ondertitel
  • pakkende foto of illustratie
  • jouw portretfoto
  • je naam

2. Hou het leesbaar

Wat mensen zich soms niet realiseren is dat de cover voornamelijk in klein formaat wordt bekeken. Uiteraard ziet de lezer de cover op groot formaat wanneer hij de pdf bekijkt, maar alle andere momenten zal het een thumbnail zijn. Denk aan je opt-inaanbod, een Facebookcampagne waarin je je e-book promoot of je visitekaartje. Juist deze contactmomenten zijn bepalend voor het downloaden van je e-book en dus ook of je iemand op je mailinglijst krijgt.

Het is dus belangrijk om in iedergeval de titel op je e-bookcover groot (maar niet belachelijk groot) neer te zetten. Op die manier trek je goed de aandacht en verhoog je de conversie.

3. Kies je beeld zorgvuldig

Vaak zie ik dat mensen een cheesy stockfoto op hun e-bookcover hebben staan. Het zijn de geijkte plaatjes: twee mensen die elkaar de hand schudden, iemand die een grafiek oploopt, mensen die in de lucht springen. Wat zeg je daar eigenlijk mee? Welke eigenheid van jou en je bedrijf geef je erin mee? Helemaal niets. Het enige dat de toeschouwer ziet is een afbeelding van dertien in een dozijn. Terwijl je zoveel unieks in jezelf en in je bedrijf hebt zitten. Probeer dat te vatten in een beeld, dan onderscheid je je echt.

4. Zet je portretfoto op de cover

Goede kans dat je er huiverig voor bent je foto op de cover van je e-book te zetten. Belangrijkste redenen? Jezelf niet belangrijk en fotogeniek vinden. Doe het echter wel, want daarmee profileer je jezelf. Je laat ermee zien wie die expert is die al die nuttige tips heeft neergezet. Degene die de lezer van je e-book zo goed op weg heeft geholpen. Voor die lezer is het fijn om te weten met wie hij te maken heeft, dan kan hij makkelijker een connectie met je maken. En dat betekent dat de drempel om bij jou te kopen lager komt liggen. Wie wil dat nou niet? Dus zet jezelf over die gêne heen!

5. Cijfers werken goed

Het geldt voor magazinecovers en ook voor e-books: cijfers doen het altijd goed. Mits juist toegepast natuurlijk. Dan bedoel ik namelijk niet dat je over aantallen en percentages gaat neerzetten. Nee, het gaat hier om zinsnedes als ‘7 tips om […]’, ‘10 dingen […]’ en ‘101 bruikbare […]’. Als je je titel of ondertitel daarmee begint, trek je gegarandeerd de aandacht. Hoe het psychologisch precies werkt weet ik niet, maar het werkt echt.
Nog een voordeel van het werken met een cijfer aan het begin van je zin is dat je die heel groot kan neerzetten en dan de rest van de zin in twee of meer regels erachter. Dat trekt nóg meer de aandacht.

6. Houd rekening met de verhouding

Voordat je met je cover (en ook het binnenwerk van je e-book) aan de slag gaat, is het handig om te weten in welk verhouding je je cover gaat gebruiken. Persoonlijk werk ik vaak met myecovermaker.com om een 3D-cover te maken. De covers die ik daar gebruik hebben een verhouding van 1:1,3. Dat is net wat minder langwerpig dan A4-formaat. Voor het opmaken kies ik dus al een bestand van 210 bij 274 mm (waarbij de breedte wel hetzelfde is als A4). Op die manier weet ik zeker dat de cover niet uitgerekt zal worden.

7. Denk aan je doelgroep

Tijdens het ontwerpen moet je goed je doelgroep in het achterhoofd houden. Zorg ervoor dat dat je altijd de juiste toon aanslaat en de juiste beeldtaal gebruikt. Gebruik geen komisch lettertype als je aan stervensbegeleiding doet en kies geen bloemetjes-en-bijtjes-afbeelding voor mannelijke CEO’s van 55+. Eigenlijk heel logisch (en natuurlijk zijn deze voorbeelden gechargeerd), maar het is een van de meest gemaakte fouten. Bedenk vooral wat bij je doelgroep past en niet wat jij zelf heel mooi of interessant vindt.

Wat vind jij het lastigste aan het opmaken van je e-book? Laat het hieronder weten, dan help ik je op weg!

Hoe krijg je klanten met je e-book?

Klanten werven begint met een eerste stapje: je gratis e-book.

Weet je niet:

  • Waar te beginnen?
  • Hoe je dit moet aanbieden?
  • Hoe je zorgt dat zoveel mogelijk mensen het downloaden?

Dat snap ik. En daarom heb ik een site gestart waarmee ik je met precies dat ga helpen: www.e-bookhulp.nl.

Op de homepage vind je een gratis e-book (dat is de eerste stap tenslotte) waarin ik 25 veelgemaakte fouten aanstip én je vertel hoe je het wél moet aanpakken.