Wil jij ook een prachtige huisstijl? Gelijk heb je! Als ontwerper hou ik ervan om de wereld mooier te maken. Kleur te geven aan dingen, ornamenten toe te voegen. Er is zelfs een wetenschap van schoonheid, de esthetica. Er is alleen 1 valkuil …

Het nut van schoonheid

Schoonheid is ontzettend fijn. Van schoonheid kun je genieten. Maar in schoonheid ligt geen nut besloten. Het enige nut van schoonheid is, nou ja, dat het mooi is. En dat is hartstikke prima. We hebben ook schoonheid nodig in onze wereld. Schoonheid zorgt voor energie, passie, vreugde, genot, stil genieten.

De grootste valkuil

De grootste valkuil is alleen om schoonheid als doel te gaan stellen. Bij sommige dingen is dat prima. Een schilderij kan prima als enige doel hebben om esthetisch te zijn. Om de toeschouwer een rijker leven te bezorgen. Voor een huisstijl is het killing. Je moet voor een huisstijl niet gaan voor het mooie (waarmee ik niet wil zeggen dat een huisstijl niet mooi kan zijn, maar daar kom ik later op terug).

Vertrouwen

Een huisstijl moet vooral praktisch zijn. Dat klinkt misschien heel klinisch, maar als je het goed doet, is het dat niet. Dan heb je er vooral veel profijt van. Belangrijk is dat je goed in het oog houdt wat het hoofddoel is van een huisstijl. Mijn filosofie is namelijk dat een huisstijl primair moet zorgen voor vertrouwen. Je doelgroep moet vertrouwen krijgen in jou en je product of dienst. Alleen op die manier krijg je succes.

In 5 stappen naar de beste huisstijl

Dat vertrouwen ontwikkelen doe je door je huisstijl heel doelbewust op te bouwen en in te zetten. De stappen zijn heel simpel, maar alleen door ze ook in de juiste volgorde te doorlopen krijg je een huisstijl die zorgt voor vertrouwen. Een huisstijl die jou en je bedrijf draagt.

  1. Vind je passie. Wat wil je de wereld brengen? Waarmee wil je anderen helpen?
  2. Kies je doelgroep. Wie wil je het allerliefste helpen met je passie?
  3. Vraag je doelgroep uit. Vraag hoe je hen het allerbeste kan helpen
  4. Ga aan de slag. Start je bedrijf en ga aan de slag met je passie en je doelgroep. Ervaar waar je de meeste energie van krijgt, waar de nuance zit, wie je doelgroep nu écht is. Waarom jij hen het allerbeste kan helpen. Wat jou anders maakt dan anderen.
  5. Geef de beste briefing die je ooit kan geven. Je bent nu ontzettend veel ervaring rijker. Nu kun je je ontwerper de beste briefing ooit geven. Je hebt haarscherp wie je doelgroep is, welke problemen zijn hebben, hoe jij die voor hen oplost en waarom jou dat het allerbeste gevoel in de hele wereld geeft.

Zo ontstaat schoonheid

Als je dat kunt vertellen, dan kan je ontwerper een huisstijl voor je maken die als gegoten zit. Een huisstijl die jou draagt. Een huisstijl die prachtig is. Niet omdat hij ontworpen is vanuit schoonheid, maar omdat de schoonheid ontstond doordat alles op zijn plek valt. Doordat het precies zo is als het zou moeten zijn. Bovendien heb je nu niet alleen een mooie huisstijl, je hebt ook een huisstijl die voor jou werkt. Die vertrouwen smeedt tussen jou en je doelgroep, omdat het gebaseerd is op eerlijkheid, niet op schone schijn.

Waarin vind jij schoonheid? Zou je me dat willen laten weten in een reactie? En kun je dan meteen vertellen waar die schoonheid hem volgens jou in zit? Ik durf namelijk te wedden dat die schoonheid van binnenuit komt. Dat het intrinsiek is en niet gemaakt, opgelegd of afgedwongen.

Nieuw e-book

Mijn nieuwe e-book is uit! Een ontzettend waardevol gereedschap waarmee ik heel veel ondernemers kan gaan helpen. Het geeft tien manieren waarop je met je huisstijl tot meer klanten, omzet en geld kunt komen. Je kunt het hier rechts (of op mobiele apparaten, hieronder) downloaden door je naam en e-mailadres achter te laten. Dan stuur ik het meteen naar je op.