Wil jij een mooie huisstijl? Wil je dat die er gelikt en professioneel uitziet? Dan kun je nu direct op Google zoeken naar de dichtstbijzijnde grafisch ontwerper. Nederland is duizenden ontwerpers rijk namelijk, dus winkans 1 op 1. Maar je kunt ook eerst even deze blog lezen, want je ziet namelijk iets over het hoofd.

Niet alleen mooi, ook praktisch en beheersbaar

Iedereen wil een mooie huisstijl. Maar schoonheid is niet het enige doel van een huisstijl. Een huisstijl moet helpen je boodschap te ondersteunen. Bovendien is een huisstijl ook een blauwdruk. Het helpt je om continuïteit aan te brengen in de stijl van je uitingen. Dezelfde lettertypes, dezelfde kleurstellingen, dezelfde stijl fotografie. Daardoor helpt het jou en de ontwerpers die je inhuurt ook meteen om effectief (en dus een heel stuk goedkoper) te werken. Met andere woorden: een huisstijl geeft handvatten en maakt het ontwerpen en bijhouden van je media-uitingen praktisch en beheersbaar.

Hoe ziet de perfecte huisstijl eruit?

Een huisstijl is dus veel meer dan alleen de uitstraling. Bij een goede huisstijl hoort ook een grondige documentatie: het huisstijlhandboek (of huisstijlgids, of corporate identity guide, of wat voor fancy term je er ook aan mee wilt geven). In het huisstijlhandboek staan o.a. de volgende dingen beschreven:

  • Logo. Hoe ziet het eruit, welke varianten zijn er, hoe mag het wel en niet gebruikt worden.
  • Typografie. Welke lettertypes worden er gebruikt, hoe zien verschillende soorten tekst, zoals koppen, gewone tekst, bijschriften, links, etc. eruit, worden telefoonnummers, bankrekeningnummers e.d. opgebroken in groepjes letters en cijfers.
  • Kleuren. Welke kleuren worden er gebruikt, welke kleurcodes gelden daarvoor in de diverse kleursystemen (cmyk, rgb, ral, pms).
  • Materialen. Welke papiersoorten worden er gebruikt, wat voor andere materialen worden er toegepast, wat voor uitstraling wordt ermee beoogt, wat voor tactiliteit (hoe voelt het aan) heeft het.
  • Raster. Wat voor kolomstructuren worden gebruikt, ligt daar een bepaalde verhouding aan ten grondslag, hoeveel marge wordt er gebruikt, hoe ziet het basislijnraster eruit (een vaste verticale verdeling van de pagina waar tekst als het ware op vastgeklikt kan worden, zodat het altijd netjes lijnt met andere teksten).
  • Sjablonen. Vaste sjablonen voor visitekaartjes, folders, posters, websites, formulieren, briefpapier, etc. (afhankelijk van wat veel gebruikt wordt binnen het bedrijf).

Wat het je biedt

Zoals je begrijpt, geeft dit ontzettend veel helderheid en structuur. Ontzettend handig ook voor als je een ontwerper een opdracht wilt geven. Dat wil je dus direct hebben, toch? Alleen, wat kost het? Helaas, zoals zoveel dingen in het leven moet je er bakken met geld voor neertellen. Reken op duizenden euro’s. Er gaat namelijk ontzettend veel werk in zitten. Wat werkt wel, wat werkt niet … Bovendien hebben alle facetten invloed op elkaar. Heb je grotere marges, dan wil je meer ruimte tussen de regels hebben, gebruik je felle kleuren, dan wil je ook knallende fotografie (of juist zwart-wit, kan ook), etc. En dan moet alles ook nog vastgelegd worden in het huisstijlhandboek, zodat het later makkelijk op te zoeken is.

Zo’n uitgebreide huisstijl is dus typisch iets dat je pas laat maken als je bedrijf al flink gegroeid is. Maar … niet getreurd, je kunt ook nu al stappen zetten.

Flow

Ik zie veel te veel ondernemers die denken dat een mooie huisstijl hun rechtstreeks klanten gaat opleveren en er daarom meteen een laten maken. Dat gaat nooit werken. Je moet de juiste stappen op het juiste moment zetten. Dit is een goede flow:

  1. Bepaal voor jezelf wie je wilt helpen (je doelgroep), wat je passie is en hoe je die inzet om hen te helpen en wat jouw drijfveer daarin is.
  2. Laat met die kennis een zogeheten business generator opzetten. Dit is een website waarmee je e-mailadressen van bezoekers verzameld, ze waarde blijft bieden door middel van blogs en ze overhaalt om heel laagdrempelig kennis met je te maken, bijvoorbeeld op een gratis training. (Zie www.easybusinessgenerator.com).
  3. Gebruik je trainingen om sales te doen.
  4. Laat een eenvoudig logo maken.
  5. Werf nog meer klanten.
  6. Laat een eenvoudige huisstijl maken.
  7. Werf nog meer klanten. Laat je bedrijf groeien. Neem personeel aan (of huur ze in).
  8. Pas zodra je het je kan veroorloven, ben je toe aan een superdeluxe huisstijl. Nu kun je die laten maken, want nu ben je er ook aan toe. Ook kun je nu de juiste briefing geven, zodat je ook een tip-top passende huisstijl krijgt.

Waarom wil je een mooie huisstijl?

Het is ook goed om je te realiseren waarom je een mooie huisstijl wilt. Natuurlijk wil je dat je bedrijf professioneel en gelikt voor de dag komt. Maar wat daar aan ten grondslag ligt is dat je klanten wilt. Maar een huisstijl is daar niet het middel voor (in tegenstelling tot een business generator). Een goede huisstijl komt pas veel later aan de orde en zal je op dat moment ook zijn maximale waarde geven.

Wat is jouw volgende stap? En waar loop je daarbij tegenaan? Zou je me dat willen laten weten in een reactie hieronder? Dan help ik je graag op weg.

Hoe krijg je klanten met je e-book?

Klanten werven begint met een eerste stapje: je gratis e-book.

Weet je niet:

  • Waar te beginnen?
  • Hoe je dit moet aanbieden?
  • Hoe je zorgt dat zoveel mogelijk mensen het downloaden?

Dat snap ik. En daarom heb ik een site gestart waarmee ik je met precies dat ga helpen: www.e-bookhulp.nl.

Op de homepage vind je een gratis e-book (dat is de eerste stap tenslotte) waarin ik 25 veelgemaakte fouten aanstip én je vertel hoe je het wél moet aanpakken.