Weet je dat je een huisstijl nodig hebt, maar heb je geen duidelijk beeld van wat een huisstijl precies is? In deze blogpost schep ik voor eens en voor altijd duidelijkheid.
Het woord huisstijl verwijst naar ‘de stijl van het huis’, ofwel de stijl van het bedrijf of de organisatie. De term corporate identity (zakelijke identiteit) wordt ook vaak gebruikt. Vaak wordt met de huisstijl enkel de visuele uitstraling bedoeld en dan met name grafisch. In de ruimste zin gaat een huisstijl ook over de communicatie en het gedrag van (de medewerkers) van het bedrijf.

Stijl versus uitingen

Een huisstijl bevat terugkerende elementen die de identiteit van je bedrijf uitstralen en versterken. Wat veel mensen zich niet realiseren is dat er een verschil zit tussen de stijl enerzijds en de daarmee te maken uitingen anderzijds. Een voorbeeld: het NRC heeft een huisstijl laten maken bij ontwerpbureau Thonik. Onderdeel van de huisstijl zijn twee enkele guillemets (Franse aanhalingstekens). Door Thonik is vooraf bedacht hoe daarmee allerhande posters te creëren zijn. Verder zijn er regels opgesteld voor o.a. het gebruik van typografie, kleuren en materialen. Dit alles bij elkaar is in feite al de huisstijl. Deze elementen die de huisstijl bepalen, noemen we basiselementen.

Uitingen maken

Hartstikke leuk, maar je hebt er natuurlijk nog niets aan. Je hebt feitelijk alleen een blauwdruk van hoe de uitingen van het bedrijf eruit kunnen zien. Daarom worden er bij het ontwikkelen van een nieuwe huisstijl ook vrijwel altijd uitingen gemaakt. Dat kan door hetzelfde bedrijf als dat de stijl ontwikkelt, maar dat hoeft niet. (Hier kom ik later nog op terug.)
Bij uitingen kan je denken aan: websites, visitekaartjes, briefpapier, enveloppen, withcomplimentscards, posters, flyers, brochures, boeken, jaarverslagen, magazines, autobestickering, promotiemateriaal (vlaggen, banners, pennen, stickers, e.d.), socialmedia-afbeeldingen.

Het huisstijlhandboek

Met een goede huisstijl (de stijl an sich dus) hoeft dit helemaal niet van tevoren al ontworpen zijn. Een goede huisstijl wordt vastgelegd in een zogeheten huisstijlhandboek. Hier staat in hoe de stijl is opgebouwd en hoe deze wel en niet toegepast mag worden. Aan de hand daarvan kan elke goede ontwerper een uiting maken die binnen de huisstijl past.

Naast alle grafische elementen, bevat een goede huisstijl ook andere vastgelegde ‘spelregels’. Zoals taalgebruik binnen de organisatie, kledingvoorschriften, inrichting van de bedrijfspanden of het altijd sturen van een verjaardagskaart naar klanten. Al deze dingen zorgen er namelijk voor dat de identiteit van een bedrijf versterkt wordt. Je wilt als bedrijf zo eenduidig mogelijk communiceren namelijk.

Geld besparen!

Eerder zei ik dat het mogelijk is dat de huisstijl en de uitingen die daarmee gemaakt worden, niet per se door hetzelfde bedrijf ontwikkelt hoeven te worden. Een reden kan zijn dat de klant geld wil besparen. Sommige bureaus zijn gespecialiseerd in het bedenken van huisstijlen, maar de prijs is er ook naar. Het kan dan toch een goed idee zijn daar de huisstijl te laten ontwikkelen, maar de uitwerking dan door een goedkoper bureau te laten doen. Dan zit er natuurlijk alsnog kwaliteitsverschil, maar aangezien de huisstijl al is vastgelegd, weet het goedkopere bureau precies wat ze moeten doen (tenminste, als het bureau ook weer niet zo goedkoop is dat ze de huisstijl niet naleven).

Het belangrijkste om te onthouden bij het laten ontwikkelen van een huisstijl is dus dat je niet alleen (of misschien zelf in eerste instantie helemaal niet) betaalt voor het laten maken van de verschillende uitingen, maar in de eerste plaats voor het ontwikkelen en vastleggen van de stijl zelf.

Wat is voor jou de belangrijkste reden om een huisstijl te laten ontwikkelen (of juist niet)? Laat het hieronder in een reactie weten.

E-book over over huisstijlontwerp

Vond je bovenstaande blogpost waardevol? In mijn e-book ‘Maak een sterk merk van je bedrijf’ vind je nog veel meer waardevolle informatie over huisstijlen. Download het hier.