Als je wel eens bij businesscoach Marielle van der Vlies bent geweest dan weet je hoe erg ze hamert op je profielfoto. Dat je die zo’n beetje overal en nergens op moet plakken. Op je e-book, op de header van je website, als profielfoto op je Facebookaccount én je zakelijke Facebookpagina. Je zou daar normaal gesproken waarschijnlijk je logo hebben geplaatst. Waarom is het zo belangrijk om je profielfoto te gebruiken en wanneer komt je logo dan in beeld?

Verschillende doelen

Je profielfoto en logo zet je in voor verschillende doelen.

  • Het doel van je profielfoto is dat je doelgroep jou gaat zien als dé expert op je vakgebied. Je wilt dat je doelgroep jouw gezicht gaat verbinden met de waardevolle kennis die je deelt. Je foto is een kapstok waar ze alles wat je onder jouw naam deelt aan kunnen ophangen. Bovendien vergroot je je zichtbaarheid er enorm mee. Je gebruikt je profielfoto dus op plekken en momenten dat je jouw expertstatus wilt vergroten: op staande banners (bij trainingen bijvoorbeeld), je visitekaartje, boven je blog, op je Facebookpagina, etc.
  • Het belangrijkste doel van je logo is om je bedrijf herkenbaar te maken. Je gebruikt het als een soort stempel om alles wat je doet met jouw bedrijf te onderscheiden van wat anderen doen. Je ziet dat ook terug in de Engelse term branding, dat komt van brandmerken. Vroeger werd vee gebrandmerkt, zodat de eigenaars konden onderscheiden wat van wie was. Je logo gebruik je dus op plekken waar je jouw bedrijf herkenbaar wilt maken.

Het verschil tussen jou en je bedrijf

Dan is er nog een belangrijk verschil. Namelijk dat tussen jou en je bedrijf. Als je jezelf ziet als een cirkel op papier, dan is je bedrijf daar weer een cirkel omheen. Bij de start van je bedrijf zullen die twee dicht bij elkaar liggen. Jij bént immers je bedrijf. Maar naarmate je bedrijf groeit, wordt jouw expertisestuk een steeds kleiner onderdeel van je bedrijf. Je neemt personeel aan, er komen afdelingen bij, je gaat misschien diensten en producten ontwikkelen die buiten jouw eigen expertise vallen. Je zult dan steeds meer gebruik gaan maken van je logo, omdat je je bedrijf wilt promoten, niet specifiek jouw expertise.

Voorbeelden

  • Corporate website (promotie van je bedrijf): logo prominent, op plekken dat het over jou gaat je profielfoto
  • Ultieme website (vergroten van je expertpositie): jouw foto prominent in de header. Als je een logo hebt, zet je die ook in de header.
  • Visitekaartjes (vergroten van je expertpositie + promotie van je bedrijf): jouw foto zowel als je logo
  • E-book (vergroten van je expertpositie): jouw foto, eventueel je logo
  • Facebookaccount (persoonlijk) (vergroten van je expertpositie): jouw foto als profielfoto.
  • Facebookpagina (zakelijk) (vergroten van je expertpositie, promotie bedrijf): jouw foto als profielfoto. Op de omslagfoto zet je niet jouw profielfoto (die is namelijk altijd tegelijkertijd in beeld), maar wel je logo.
  • Staande banners (vergroten van je expertpositie, promotie bedrijf): jouw foto zowel als je logo.
  • Werkboeken (vergroten van je expertpositie, promotie bedrijf): jouw foto zowel als je logo.
  • Formulieren (promotie bedrijf): alleen logo.
  • Bedrijfsmagazine (promotie bedrijf): alleen logo.

Heb jij je logo op dit moment ergens staan waar eigenlijk je profielfoto zou moeten staan? Laat hieronder in een reactie weten waar dat is, daar ben ik erg benieuwd naar.

Worstel jij nog met het schrijven van je e-book? En wil je in 1 dag leren hoe je sneller en makkelijker schrijft én naar huis met jouw complete e-book? Dan heeft mijn businesspartner Marielle van der Vlies een fantastisch aanbod voor je. Ze organiseert samen met blogexpert Saskia van de Riet de implementatiedag ‘Succes met je e-book’.

Tijdens deze dag:

  • Leer je de methode waardoor je snel en gemakkelijk geweldige teksten schrijft. Hier heb je je hele leven wat aan.
  • Ga je je e-book schrijven. Bestaande uit 7 hoofdstukken. Deze is af aan het einde van de dag.
  • Leer je hoe je je e-book gebruikt om je resultaten te verdubbelen.

Schrijf je snel in voor de sessie op 9 november.Meld mij direct aan!