Laatst kreeg ik van een klant de vraag waar ze haar huisstijl in moet doorvoeren. Website, flyers, visitekaartjes, e-bookcover, raambestickering, formulieren … Het is voor jou als ondernemer lastig in te schatten waar het ophoudt. En ik snap de vraag ook, want die komt natuurlijk voort uit de angst voor bijkomende kosten. (Al schreef ik vorige week dat een huisstijl je juist heel veel rijkdom bezorgt).

Laat niet alles meteen opzetten

Net zoals je bedrijf groeit, groeit ook je huisstijl. Laat dus niet alles meteen opzetten. Kijk naar de dingen die je direct nodig hebt en laat die omzetten naar je nieuwe huisstijl. Ik zou het in drie fases doen:

  1. De uitingen waarmee je je doelgroep voor het eerst aanraakt en hen probeert te werven als klant.
  2. De andere uitingen die bij je marketing horen
  3. De overige uitingen

Wat je in welke fase laat uitvoeren hangt een beetje van je onderneming af, maar grofweg zou ik het als volgt doen:

Fase 1: eerste aanraking doelgroep

Er zijn een aantal basiszaken die je naar mijn mening sowieso vrij gauw in je nieuwe huisstijl wilt laten uitvoeren:

  • Je leadsgenererende website (ultieme website).
  • Je e-book (of in ieder geval de cover)
  • Video’s (over-mij-video, salesvideo, opt-invideo, etc.)
  • Je visitekaartjes
  • Facebookadvertenties
  • Omslagfoto’s van social media

Fase 2: overige marketinguitingen

  • Roll-upbanners, badges, aantekeningenschriften en ander marketingmateriaal rondom je trainingen
  • Je corporate website (eigenlijk een online brochure over je bedrijf)
  • Flyers, posters, kortingsbonnen
  • Boeken en magazines
  • Raambestickering van je praktijk
  • Autobestickering

Fase 3: overige

De zaken in deze fase worden vaak in grote oplage gedrukt, dus dan kun je mooi de stapel opmaken die je nog hebt liggen.

  • Formulieren (machtigingsformulieren, inschrijfformulieren, feedbackformulieren, aanbevelingsformulieren)
  • Briefpapier
  • Enveloppen

Eenheid

Uiteindelijk wil je natuurlijk dat je huisstijl in al je uitingen zichtbaar is. Je huisstijl werkt namelijk het beste wanneer je deze consequent overal toepast. Daardoor wordt je zichtbaar, herkenbaar, spreek je je doelgroep direct aan. Dat zorgt voor een connectie met en vertrouwen bij je doelgroep.

Heb jij uitingen die ik niet heb genoemd en ben je benieuwd in welke fase die aan bod zouden moeten komen? Laat het hieronder weten in een reactie, dan help ik je op weg!

Als je al wat langer mijn blog leest, weet je hoe belangrijk het is om je doelgroep helder voor ogen te hebben. Sinds kort heb ik mijn doelgroep verschoven. Ik richt me nu op vrouwelijke coaches met een jaaromzet van € 50.000 of meer.

Om mijn doelgroep beter in beeld te krijgen, heb ik een vragenlijst gemaakt. Ken jij zo’n coach (misschien ben je er zelf wel een), zou je mijn vragenlijst dan met haar willen delen? Als dank krijgt de invuller een gratis consult met mij t.w.v. € 197.

Je vindt de vragenlijst hier: Je vindt de vragenlijst hier: https://goo.gl/forms/kZRIvV7VbHK0es102