Vorige week schreef ik in mijn blog ‘Goed logo-ontwerp, waarom heb je het nodig?’ over de noodzaak van een degelijk logo. Deze week leg ik uit waaraan je een goed logo kan herkennen en focus ik op de technische aspecten en de verschijningsvormen van een logo. Volgende week geef ik uitleg over de uitvoering en artistieke kwaliteit.
Ieder ontwerpbureau pretendeert natuurlijk goede logo’s te ontwerpen. Voor de leek is dat vaak niet te controleren. Toch kan ik je op weg helpen, zodat je het kaf van het koren kan scheiden. Met onderstaande tips ben je beter in te staat te beslissen of dat goedkope logo nu wel echt zo goedkoop is, of dat je met een jaar alweer toe bent aan een nieuwe.

Technische kwaliteit

Dit is een lastige om als leek te testen, omdat je je niet in de techniek van logo-ontwerp verdiept hebt (en dat ook zeker niet moet doen, zonde van je tijd …), maar je kan wel een paar dingen toetsen.

Pixels versus vector

Zo krijg je een goed logo niet alleen aangeleverd als jpeg-, tiff- of png-bestand, maar ook als bijvoorbeeld eps- of ai-bestand. Het verschil zit hem erin dat de eerste groep bestandsformaten gebaseerd zijn op pixels, de tweede op zogeheten vectoren.

Een bestand gebaseerd op pixels wordt opgebouwd uit beeldpunten, oftewel pixels. Dit is hetzelfde als de minuscule gekleurde vierkantjes op je scherm die samen het beeld vormen dat je ziet. Een logo dat uit pixels bestaat kan wel uitvergroot worden, maar dan ben je alleen maar die vierkantjes aan het uitvergroten, waardoor je logo blokkerig of onscherp wordt.

Een bestand gebaseerd op vectoren wordt opgebouwd uit wiskundige formules die aangeven hoe de lijnen moeten lopen. Een cirkel wordt dus niet vastgelegd als beeldpunten/pixels, maar als formule waarin het formaat, de plaatsing en de kleuren zijn meegenomen. Zodra het moet worden weergegeven op een scherm wordt deze informatie pas omgezet in pixels. Op die manier is een pixelbestand altijd scherp.

Het geniet dus de voorkeur om je logo als vectorbestand te ontvangen. Op die manier kunnen professionals die jouw logo moeten gebruiken deze altijd scherp weergeven.

Transparantie

Nog een reden waarom het bestandsformaat ertoe doet: transparantie. Een jpeg-bestand kent geen transparantie. Je logo zal dan op een witte achtergrond worden afgebeeld. Niet handig als je het op bijvoorbeeld een oranje achtergrond wilt kunnen weergeven. Een png-bestand kan wel transparantie hebben, maar dat moet dan wel expliciet aangegeven worden bij het opslaan.

Bij een goed logo wordt rekening gehouden met hoe het gebruikt gaat worden. Er zijn verschillende dingen om rekening mee te houden:

Verschijningsvormen van je logo

Een goede ontwerper anticipeert op de manieren waarop je logo gebruikt kan gaan worden. Hij denkt na over het type achtergrond dat achter je logo kan staan en in welke vormen je je logo zou kunnen gebruiken, zoals met of zonder ondertitel.

Logo in 1 tint

Het kan handig zijn om van je logo ook een versie in 1 tint te laten uitvoeren. Op die manier kan het makkelijk worden gebruikt bij sponsoring. Stel, je bent sponsor van een festival, dan kan het namelijk in een balk onderaan de posters worden gebruikt. Vaak houden ontwerpers ervan om de logo’s dan allemaal dezelfde kleur te geven, zodat er niet een explosie aan kleuren op de poster staat. Met deze variant van je logo, ben je dat voor. Een goede ontwerper houdt hier op voorhand dus rekening mee.

Diapositief

Verder kan er ook een diapositieve versie gemaakt worden. Diapositief wil zeggen dat het logo niet op een lichte achtergrond gebruikt wordt, maar op een donkere. Je kan je voorstellen dat het dan niet werkt je bijvoorbeeld zwarte letters gebruikt op een donkerblauwe achtergrond. Met een speciale versie van het logo waarbij de letters wit zijn i.p.v. zwart, kan dit wel.

Beeldmerk versus woordmerk

Wat veel mensen niet weten is dat wat ze een logo noemen, dat vaak niet is. Ontwerpers hebben het vaak bewust over ‘logo’ wanneer ze beeldmerk bedoelen, omdat dat makkelijker communiceert met de klant. Ok, dus wat is nu het verschil? Laten we kijken naar het logo van Adidas. De letters Adidas vormen hierin het logo, oftewel woordmerk. Het woord logo komt van het Griekse logos dat ‘woord’ betekent. Het gaat dus puur om de tekst die in het totale logo gebruikt wordt.

Verder heeft Adidas ook nog een beeldmerk, ook wel een vignet genoemd. Dit zijn de 3 schuine balken. Zoals het woord ‘beeldmerk’ al aangeeft, gaat dit puur om een beeld. Vaak kunnen een beeldmerk en een logo los van elkaar gebruikt worden. Je ook regelmatig dat een huisstijl dicteert dat het logo alleen in combinatie met het beeldmerk gebruikt mag worden, maar het beeldmerk wel losstaand.

Als je deze woorden onthoudt, kan je de volgende keer precies aan je ontwerper uitleggen wat je graag wilt dat hij voor je ontwerpt!

Ondertitel

Vaak hebben bedrijven een ondertitel onder het logo staan. Denk aan de slogan van het bedrijf of een kort zinnetje dat aangeeft wat de bedrijfstak is. Dus bijvoorbeeld – om in de sportschoenen te blijven – ‘sound mind, sound body’ bij Asics, of bij Desingo zelf ‘visuele communicatie’. Het is handig om versies van je logo te hebben mét en zonder deze ondertitel, want je zal het er niet altijd bij willen laten zien. Vooral niet als je logo heel klein afgebeeld wordt, want dan is de ondertitel niet meer leesbaar.

Favicon

Je kan ook nog een versie laten maken die als favicon gebruikt kan worden (het kleine icoontje dat je in je adresbalk voor een website ziet staan). Dat kan het beeldmerk zijn, maar hoeft niet per se. Op die manier geef je nog meer je eigen identiteit aan je website. Als mensen een bookmark maken van je website, zien ze dit icoontje ook erbij staan. Hartstikke handig dus, want zo zien ze in één oogopslag om welke website het gaat.

Welke van de bovenstaande punten is voor jou het belangrijkst? Laat het hieronder weten in een reactie. Als dank ontvang je dan van mij een vragenlijst waarmee je een ontwerper exact de juiste informatie geeft voor het ontwerpen van een goed logo.