Vorige week schreef ik in mijn blog ‘Waar herken je een goed logo aan?’ wat voor technische aspecten en ervoor zorgen dat een logo een goed logo is en welke verschijningsvormen er zijn. Deze week deel 2 over de uitvoering en artistieke kwaliteit van een logo.
Duurzaamheid/slijtvastheid
Een goed logo is niet onderhevig aan modegrillen, maar doorstaat de tand des tijds. Op die manier kan je bedrijf lange tijd achtereen hetzelfde logo gebruiken, wat natuurlijk de herkenbaarheid van je bedrijf vergroot. Denk maar eens aan de logo’s van grote bedrijven als Apple, Coca-cola en Chiquita. Zij hebben al jaren hetzelfde logo of hebben dit met hele kleine ingrepen laten bijschaven, waardoor de herkenbaarheid van het logo intact is gebleven.
Er is wel een uitzondering: als je doelgroep erg gevoelig is voor trends, dan kan het slim zijn om wél je logo met de mode mee te laten gaan. Ook logo’s voor kortlopende ondernemingen, zoals festivals, kunnen soms prima toe met een trendy logo.
Als je kiest voor een slijtvast logo, dan scheelt dat je op den duur ook de investering in een nieuw logo.

Leesbaarheid
Een logo kan ook op klein formaat afgebeeld worden. Het is dus belangrijk dat het dan nog steeds goed te zien, te lezen en te herkennen is. Dat geldt met name voor een eventuele pay-off (het zinnetje onder een logo), maar ook voor het logo zelf. Een goed ontwerper zorgt er dus voor dat de lettergrootte van de pay-off niet heel veel kleiner is dan die van het logo.

Een andere vorm van leesbaarheid is het lettertype dat gekozen is of de manier waarop dit wordt gebruikt. Het kan hartstikke goed bij je bedrijf passen als je een logo hebt met sierlijke krulletters, maar als daardoor amper nog te lezen is wat de bedrijfsnaam is, dan schiet het zijn doel voorbij. Een goed ontwerper houdt er rekening mee dat het leesbaar blijft, zonder aan uitstraling in te boeten.

Passendheid
Een logo moet natuurlijk passen bij wat het bedrijf wil uitstralen. Dat klinkt heel vanzelfsprekend, maar dat is het echt niet. Het is opvallend hoeveel logo’s er zijn van bedrijven waarbij bijvoorbeeld het lettertype totaal niet aansluit bij de branche waarin het bedrijf zit. Om een voorbeeld te noemen: een advocatenkantoor dat een logo heeft in de Comic Sans. Als je dat ziet, dan denk je niet: ‘Wat een professioneel advocatenkantoor is dit.’

Duidelijkheid
Met duidelijkheid bedoel ik: is helder wat er met het logo bedoeld wordt? Vooral bij bedrijven die iets abstracts doen, zoals coaching, is het soms lastig om daar goed handen en voeten aan te geven in een logo. Bij een groenteboer kan je een of meer stuks groente of fruit afbeelden en iedereen zal snappen wat hij doet. Bij een coach die mensen op een holistische manier helpt om te gaan met verlatingsangst, is het een stuk lastiger.
Bij logo-opdracht voor deze coach worden de goede en slechte ontwerpers van elkaar gescheiden. Slechte ontwerpers zullen proberen het begrip in een afbeelding te vatten die voor meer uitleg vatbaar is. Bij deze coach bijvoorbeeld een openstaande deur. Goede ontwerpers zullen óf puzzelen tot ze een lumineus idee hebben dat het beroep verwoord, óf ervoor kiezen om het logo alleen te gebruiken om de sfeer over te brengen en het logo vrij abstract te houden.

Eigenheid
Een logo moet natuurlijk wel anders zijn dan andere logo’s. Toch bestaan er duizenden logo’s die ontzettend op elkaar lijken. Bijvoorbeeld door een ovaal, gekleurd vlak met daarop de naam van het bedrijf. Een goed ontwerper zal hier verre van proberen te blijven en ervoor zorgen dat je geen dertien-in-een-dozijnlogo krijgt.

Kleurgebruik
Een volgende keer zal ik verder uitweiden over kleurenleer, maar ik wil wel iets anders aanstippen dat te maken heeft met kleur. Vaak genoeg kom je logo’s (maar ook huisstijlen) tegen, waarbij de kleuren niet goed op elkaar afgestemd zijn of in ieder geval niet slim zijn toegepast. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er is gekozen voor de kleuren paars en groen. Dat kan prima, alleen moet er wel slim mee omgegaan worden. Als je paarse tekst op een donkergroene achtergrond zet, is het A: niet te lezen, en B: krijg je een heel druk logo omdat de kleuren tegen elkaar in gaan werken (of ‘vloeken’ als je het zo wilt noemen).

KISS
Voor degenen die het niet weten: KISS staat voor keep it simple, stupid. Het wordt gebruikt om aan te geven dat je niet te veel tegelijk moet willen laten zien. Vaak genoeg kom ik logo’s tegen die hele verhalen willen vertellen. Juist doordat er dan zo veel in het logo gebeurd, gaat de boodschap verloren. De kunst van een goed logo zit hem vaak in de eenvoud. Een logo is geen tekening of schilderij, maar een vereenvoudigde weergave van wat een bedrijf doet. Het moet krachtig en in één oogopslag de juiste indruk geven van het bedrijf.
Vaak willen mensen te veel vertellen en boet het logo daardoor aan kracht in. Denk daar ook goed aan als je opdracht geeft om een logo te ontwerpen, want vaak proberen klanten vanuit onwetendheid zo veel mogelijk in het logo te verwoorden.

Zo, dat was een spoedcursus ‘hoe herken ik een goed logo’. Graag hoor ik van je wat voor jou het meest opvallende punt was dat ik opnoemde en waarom. Als dank krijg je de vragenlijst die ik gebruik als intake voor logo-opdrachten toegestuurd.

Speciaal kennismakingsaanbod

Heb je een logo nodig of ken je iemand die nog een ontwerper zoekt voor een logo? Op desingo.nl/kennismakingsaanbod vind je nu een superaanbod! Ik verzorg je logo voor slechts € 197 en je krijgt er o.a. 200 voor jou ontworpen visitekaartjes bij. Help jij mij zoveel mogelijk mensen helpen aan een goed logo?