Jan Terlouw gaf op 30 november een prachtige toespraak in De Wereld Draait Door, ter ere van zijn 85e verjaardag. Over klimaatverandering en over het gemis aan vertrouwen in onze samenleving. ‘Er hangen geen touwtjes meer uit de brievenbussen. We vertrouwen mekaar niet meer’, zo sprak hij. Hij hield een prachtig pleidooi voor een herstel van (politiek) vertrouwen.

Zijn toespraak slaat de spijker op zijn kop. Vertrouwen is van onschatbare waarde. In de relatie tussen politiek en burger, in de relatie tussen geliefden, in de relatie tussen bedrijf en klant.

Eigen graf

Helaas zie ik om mij heen veel ondernemers die onbewust hun eigen graf graven. Die een huisstijl hebben die het vertrouwen in hen om zeep helpt. Want vertrouwen is een belangrijke pijler onder een huisstijl.

Wat is vertrouwen?

Vertrouwen ontstaat door consequent te zijn. Alles wat je zegt en doet moet in lijn zijn met elkaar. Hoe langer je consequent hetzelfde zegt en doet, hoe meer mensen je gaan vertrouwen. Daar hoort je huisstijl ook bij. Je communiceert namelijk op talloze manieren, ook visueel. Je huisstijl moet dus visueel aansluiten bij wat je zegt en doet, anders snij je jezelf in de vingers. En je kunt jezelf behoorlijk dwarszitten met een verkeerde huisstijl:

Amateuristisch

Zo kun je in je werk ontzettend professioneel zijn; dé expert op je vakgebied. Maar als je vervolgens een ontzettend amateuristische huisstijl hebt, gaat je geloofwaardigheid behoorlijk onderuit.

Doelgroep

Het kan zijn dat je je met alles wat je hebt richt op een specifieke doelgroep. Maar als die doelgroep zich niet aangesproken voelt door je huisstijl, wordt het lastig om goed tot ze door te dringen. Bovendien heb je kans dat er mensen bij je aan gaan kloppen die totaal niet tot je doelgroep behoren. Dat kost je alleen maar mateloos veel energie, want je kunt hen lang niet zo goed helpen als je doelgroep, je hebt geen klik met ze, etc.

Huigelachtig

Ook is het belangrijk dat je huisstijl aansluit op jou. Je moet je niet anders gaan voordoen dan je bent, want dat werkt gewoonweg niet. Denk aan rappende politici in campagnetijd. Niet doen dus.

Belofte maakt schuld

Je huisstijl is vaak de eerste aanraking die je doelgroep met jou heeft, bijvoorbeeld omdat ze je website bekijken. Gelukkig maar, want het zorgt ervoor dat je niet altijd overal persoonlijk aanwezig hoeft te zijn.

Je huisstijl is daardoor ook de eerste communicatie met je doelgroep en zet daarmee een bepaalde verwachting. Het is belangrijk dat je die verwachting vervolgens waar kunt maken. Je huisstijl moet in lijn zijn met wat je verder allemaal doet. Belofte maakt schuld, tenslotte.

Een goede huisstijl, die het vertrouwen in jou en je bedrijf versterkt, sluit altijd aan op de volgende zaken:

  • jouw persoonlijkheid
  • jouw doelgroep
  • jouw visie
  • wat je doet
  • jouw unieke werkwijze

Zorg dus dat je klanten het touwtje weer uit hun brievenbus durven laten hangen. Maak een echte connectie met hen en bouw een vertrouwensband op.

Welke van de vijf facetten is niet goed vertegenwoordigd in jouw huisstijl? Laat het hieronder weten in een reactie.

Als je al wat langer mijn blog leest, weet je hoe belangrijk het is om je doelgroep helder voor ogen te hebben. Sinds kort heb ik mijn doelgroep verschoven. Ik richt me nu op vrouwelijke coaches met een jaaromzet van € 50.000 of meer.

Om mijn doelgroep beter in beeld te krijgen, heb ik een vragenlijst gemaakt. Ken jij zo’n coach (misschien ben je er zelf wel een), zou je mijn vragenlijst dan met haar willen delen? Als dank krijgt de invuller een gratis consult met mij t.w.v. € 197.

Je vindt de vragenlijst hier: https://goo.gl/forms/kZRIvV7VbHK0es102