Veel ondernemers schrikken terug voor het laten maken van een huisstijl. De kosten zijn dan ook niet mals; voor een goede huisstijl betaal je al gauw honderden, zo niet duizenden euro’s. Het is een flinke investering voor je en omdat het niet tastbaar is, rijst de vraag: verdient het zich wel terug? Ben ik niet geld overboord aan het smijten?

De voordelen van een huisstijl

Een huisstijl is een visuele doorvertaling van jou en je bedrijf. Het maakt zichtbaar wie je bent, wat je doet, waarom en voor wie. Alleen daarom al geeft het jou en je klanten ontzettend veel helderheid, structuur en houvast.

Helderheid bij jezelf

Het laten ontwikkelen van een huisstijl dwingt je tot introspectie. Om je ontwerper goed aan te sturen móet je voor jezelf duidelijk hebben:

  • wie je doelgroep is,
  • waarmee jij hen helpt,
  • wat jou drijft om dat te doen.

Alleen al dat proces geeft je ontzettend veel inzichten.

Helderheid bij je doelgroep

Je geeft niet alleen jezelf helderheid, maar ook je doelgroep. Door je wie, wat, waarom in een huisstijl te gieten, ga je het ook actief uitdragen. Daarmee geef je je doelgroep helderheid over:

  • dat jij hén kunt helpen
  • dat jij hun problemen begrijpt en op kunt lossen
  • wat jou drijft om dat te doen

Als je het goed doet, zorgt dit bovendien voor een ontzettend sterke connectie met je doelgroep.

Herkenbaarheid

Je maakt jezelf en je bedrijf herkenbaar. Doordat je consequent bent in je communicatie, gaan mensen je herkennen. Ze verbinden de puntjes met elkaar. Elke keer als je communiceert, doe je dat op dezelfde manier.

Zichtbaarheid

Met die herkenbaarheid komt ook zichtbaarheid. Want doordat je altijd op dezelfde manier communiceert, is het voor je doelgroep ontzettend duidelijk wanneer je tegen hen spreekt.

Vertrouwen

Uiteindelijk zorgt dat voor vertrouwen van je doelgroep in jou. Vertrouwen ontstaat namelijk wanneer je consequent bent in wat je doet. Maar ook wanneer wat je zegt en wat je doet met elkaar in overeenstemming zijn. Als je een huisstijl laat ontwikkelen die aansluit bij wie jij bent, dan zit dit ingebakken.

Omzet

Met het vertrouwen van je doelgroep in jou, komt ook omzet binnen. Want je doelgroep wordt alleen klant bij je als ze het vertrouwen hebben dat jij kunt leveren wat je zegt te kunnen leveren. Dat jij hun probleem voor hen kunt wegnemen.

Geluk

Het klinkt misschien wat arrogant om geluk in dit rijtje neer te zetten, maar … ja, je wordt ook gelukkig van een passende huisstijl. De mooiste definitie van geluk die ik heb gehoord, gaat als volgt: ‘Geluk is wanneer wat je denkt, wat je zegt en wat je doet in harmonie zijn met elkaar’. Dat gaat op wanneer je een goede huisstijl hebt laten ontwikkelen. Een huisstijl die vanuit jou komt en visueel maakt wie jij bent, wat je passie, je drijfveren zijn. Dat geeft enorme rijkdom.

Hoeveel geld heb jij over voor een huisstijl, als je daarmee de rijkdom van alle bovenstaande punten krijgt? Zou je me dat willen laten weten in een reactie hieronder?

Als je al wat langer mijn blog leest, weet je hoe belangrijk het is om je doelgroep helder voor ogen te hebben. Sinds kort heb ik mijn doelgroep verschoven. Ik richt me nu op vrouwelijke coaches met een jaaromzet van € 50.000 of meer.

Om mijn doelgroep beter in beeld te krijgen, heb ik een vragenlijst gemaakt. Ken jij zo’n coach (misschien ben je er zelf wel een), zou je mijn vragenlijst dan met haar willen delen? Als dank krijgt de invuller een gratis consult met mij t.w.v. € 197.

Je vindt de vragenlijst hier: Je vindt de vragenlijst hier: https://goo.gl/forms/kZRIvV7VbHK0es102