Kleuren zijn heel belangrijk in je huisstijl, maar tegelijkertijd ook ontzettend lastig. Wat is de juiste kleur? Welke kleurencombinatie werkt goed samen? Straalt het uit wat je uit wilt stralen met je bedrijf? Hoe kies je eigenlijk de juiste kleuren voor je huisstijl?

Begin met een goede briefing

Je wilt een bepaalde uitstraling hebben. Die uitstraling moet passen bij:

  • wie jij bent (wat is je persoonlijkheid, )
  • wat je doet (welk probleem los je voor je klant op?)
  • hoe je dat doet (welk middel of methode gebruik je?)
  • waarom je dat doet (wat is je drijfveer, je passie? Waarvoor kom je ’s ochtends je bed uit? Wat is je ultieme doel met je bedrijf?)
  • voor wie je dat doet (je doelgroep)

Schrijf dat dus voor jezelf op. Dit is het vertrekpunt. Niet alleen van je huisstijl, maar voor heel veel dingen in je bedrijf. Besteed hier zorg aan: ga er goed voor zitten en schrijf je hoofd helemaal leeg. Maar probeer er ook niet te lang bij te blijven hangen. Veel van deze punten zijn gevoelskwesties. Bovendien kun je ze niet op de eerste dag van je onderneming al 100% helder hebben. Dat vraagt tijd. Maar je moet wel een eerste aanzet neerzetten, zodat je deze in de loop der tijd kan aanscherpen. Blijf toetsen welk pad je wilt volgen en stuur bij waar nodig.

Welke kleuren passen hierbij?

Je hebt nu een briefing. Deze kan je voor jezelf gebruiken (sowieso altijd handig om dit voor jezelf helder te hebben) of om een ontwerper te instrueren.

Soms geeft de briefing al direct aanleiding tot een bepaald kleurenpalet. Bij Marielle van der Vlies was het meteen duidelijk dat de kleur rood een belangrijke rol moest hebben. Ze helpt ondernemers met het inzetten van hun passie in hun bedrijf. Rood is de kleur van passie en dus was het een no-brainer die te gebruiken.

Vaak genoeg ook heb je geen directe aanleiding voor een bepaalde kleur te gaan. Niet getreurd, dat betekent dat je keuzevrijheid hebt. Probeer verschillende kleuren en kleurcombinaties uit, kijk welke het beste uit de bus komt.

Nuance

Na het uitkiezen van de kleur(en) is het goed om daarbinnen de nuance op te zoeken. Bij Marielle moest het rood passie uitdragen, maar tegelijkertijd wilde ze ook de vrouwelijkheid benadrukken. We kwamen daardoor uit op een krachtige, warme rood met een zweempje roze.

Voorkom keuzestress

De moraal van het verhaal is dat je keuzestress kunt voorkomen door eerst helder te hebben waar je met je bedrijf voor staat en wie je helpt. Op die manier geef jezelf houvast. Je creëert een kapstok waar je van alles aan kunt ophangen. O.a. kleur, maar ook alle andere keuzes die bij het ontwikkelen van een huisstijl gemaakt moeten worden, zoals: lettertype, het soort beelden dat je gebruikt, stijl en taalgebruik.

Dan ben ik nu benieuwd: geeft het je houvast om eerst de briefing helder op papier te hebben? Zou je dat hieronder willen delen?

Als je al wat langer mijn blog leest, weet je hoe belangrijk het is om je doelgroep helder voor ogen te hebben. Sinds kort heb ik mijn doelgroep verschoven. Ik richt me nu op vrouwelijke coaches met een jaaromzet van € 50.000 of meer.

Om mijn doelgroep beter in beeld te krijgen, heb ik een vragenlijst gemaakt. Ken jij zo’n coach (misschien ben je er zelf wel een), zou je mijn vragenlijst dan met haar willen delen? Als dank krijgt de invuller een gratis consult met mij t.w.v. € 197.

Je vindt de vragenlijst hier: Je vindt de vragenlijst hier: https://goo.gl/forms/kZRIvV7VbHK0es102