Op zich weten veel bedrijven wel dat ze een logo nodig hebben. Maar wáárom is dat eigenlijk zo? Welke voordelen biedt een goed logo ten opzichte van een minder goed ontworpen logo? In deze blogpost ga ik in op die vragen. Een must als je je bedrijf aan het starten bent en zit te twijfelen wie je je logo laat ontwerpen: dat neefje dat zo handig is met Photoshop, of toch dat dure communicatiebureau?
1. Herkenbaarheid
Met een logo vergroot je je herkenbaarheid. Doordat mensen telkens hetzelfde (woord)beeld zien, blijft jouw bedrijf beter hangen. Met je logo spreek je juist ook de mensen aan die visueel ingesteld zijn. Zij onthouden daardoor je bedrijf beter.

2. Identiteit neerzetten
Met je logo laat je zien wie je bent en wat je doet. Je kan je eigen identiteit neerzetten. Daardoor straal je uit wat je uit wilt stralen. Is je bedrijf warm, knus, gezellig en familiair? Of juist zakelijk, strak, modern en formeel? Dat kan je waarschijnlijk zo zeggen, maar straalt je logo het ook uit?

3. Zichtbaarheid
Door je logo vergroot je niet alleen je herkenbaarheid, maar ook je zichtbaarheid. Je kan je logo gebruiken om neer te zetten op alle reclame-uitingen die je hebt, maar ook bij de reclame-uitingen van anderen. Bijvoorbeeld op een poster van een evenement dat je sponsort, in een klantenoverzicht op de website van een bedrijf waar jij klant bent of als anderen jou willen promoten. Je geeft derden met je logo de mogelijkheid om jouw identiteit zichtbaar te maken.

4. Doelgroep aantrekken
Met een goed logo trek je de juiste doelgroep aan, omdat zij zich aangesproken voelen. Natuurlijk is dat niet beperkt tot alleen je logo, maar zit dat hem in de hele huisstijl, maar het logo is een terugkerend element waarmee kleine ondernemers zich sowieso kunnen profileren.

Een goed logo vraagt om een goede ontwerper

Om de bovenstaande redenen is het belangrijk een goede logo-ontwerper in de arm te nemen. Herkenbaarheid en zichtbaarheid vergroot je alleen als je een onderscheidend logo hebt en je identiteit zet je alleen neer als de logo-ontwerper de juiste vragen heeft gesteld aan je. Wat wil je precies uitstralen met je bedrijf? Waar wil je over 5 of 10 jaar zijn met je bedrijf? En wie is je doelgroep?
Die laatste vraag is dan weer heel belangrijk voor het aantrekken van de juiste doelgroep. Een goede logo-ontwerper weet de toon van het logo aan te laten sluiten bij je doelgroep.

Wat zie jij als grootste voordeel van een goed logo? Laat het hieronder weten in een reactie. Als dank ontvang je dan van mij een vragenlijst waarmee je een ontwerper exact de juiste informatie geeft voor het ontwerpen van een goed logo.