Branding gaat over betrouwbaarheid en vertrouwen. Ik heb het wel eens omschreven zien worden al ‘promise delivered’. Waarmaken wat je zegt dus. Een van de pijlers van vertrouwen is congruentie. Je moet je eenduidig presenteren. Want wie met alle winden mee waait, is onbetrouwbaar. Maar hoe doe je dat in je huisstijl?

Altijd hetzelfde logo

Zorg dat je voor je bedrijf maar een logo tegelijk gebruikt. Veel te vaak zie ik dat bedrijven geen eenduidig logo gebruiken. Kies één logo en blijf daarbij. Natuurlijk kan het logo verschillende verschijningsvormen hebben. Denk aan een versie in kleur, een zwarte versie, eentje in wit (voor donkere achtergronden), maar ook je losse beeldmerk of een geanimeerde versie van je logo.

Altijd dezelfde lettertypes

Lettertypes geven je tekst een stem. Die stem kan vriendelijk of dwingend zijn, stoer of zacht, vrolijk, saai, serieus, speels of theatraal. Het is dus belangrijk om vooraf uit te kiezen welke stem, en dus welk lettertype bij jouw bedrijf past. Als je eenmaal die keuze hebt gemaakt, moet je daar bij blijven. Anders ga je je doelgroep opeens in een heel andere stem toespreken en weet deze niet wat hij aan je heeft.

Check altijd of je lettertypes zowel online als offline beschikbaar zijn, want dat is lang niet met alle lettertypes het geval. Sommige lettertypes kun je online alleen gebruiken als je ze als webfont aanschaft, al zijn er o.a. ook gratis lettertypes te vinden (o.a. Google Fonts). Uiteraard geldt hier meestal ook: goedkoop is duurkoop.

Altijd dezelfde beeldtaal

Kies altijd duidelijk voor één beeldtaal. De stijl van de fotografie, illustraties, iconen of infographics moet aansluiten op de identiteit van jou en je bedrijf. Zorg dat je altijd afweegt of een beeld bij je past. Ga niet de ene keer een potloodtekening gebruiken, de andere keer een dramatische zwart-witfoto en de volgende keer een met een op de computer gemaakte 3D-afbeelding. Dan geef je als signaal dat je geen flauw idee hebt wie je bent. Het enige dat je dan communiceert is dat je in een identiteitscrisis zit en geen professioneel bedrijf hebt.

Altijd hetzelfde kleurenpalet

Kleuren zijn heel belangrijk om een bepaalde sfeer neer te zetten en om bepaalde elementen (bijvoorbeeld knoppen of hyperlinks) uit te lichten. Zorg dat je ook deze consequent gebruikt. Kies vooraf voor een bepaald kleurenpalet en blijf daarbij.

Altijd dezelfde tone of voice

Je lettertypes geven je tekst een stem, maar hoe je de tekst schrijft, bepaalt ook de stem. Kies dus eenduidig voor wel of niet tutoyeren, voor ‘kan’ of ‘kunt’, voor informeel of formeel. Maar wees ook eenduidig in terminologie. Zeg je ‘klanten’ of ‘cliënten’? Gebruik je de term ‘in je kracht staan’ of zeg je dat op een heel andere manier? Maak hier bewuste keuzes in. Het is geen ramp als je het eens anders zegt, maar probeer je er vooral bewust van te zijn hoe je je doelgroep aanschrijft.

Altijd dezelfde materialen

Offline komt je huisstijl altijd tot uitdrukken op fysieke materialen. Maak ook daar bewuste keuzes. Ga je voor ruw papier of juist glad (of misschien een combi), is het hagelwit, crèmig of heeft het misschien een kleurtje? Is het klein, voorzichtig, fragiel en stil of is het groot, stoer, stevig en opzichtig? En dat is dan alleen nog maar papier. Daarbuiten kun je kijken naar materialen zoals leer, hout, staal, beton, aluminium, latex, vlas, katoen, plastic. Kijk ook hier weer naar wat past bij wat je wilt uitstralen. Kies wat je wel gebruikt, maar kies ook wat je niet gebruikt.

Blijf herhalen

Je zult niet vanaf dag 1 betrouwbaar overkomen. Vertrouwen winnen kost tijd. Hoe vaker je jezelf op dezelfde manier presenteert, hoe meer je blijft hangen en hoe meer mensen vertrouwen gaan krijgen in jouw bedrijf. Natuurlijk hangt het vertrouwen niet alleen af van je huisstijl, maar een huisstijl die niet congruent is, haalt je betrouwbaarheid wel finaal onderuit.

Het kan best lastig zijn om heel consistent te zijn in al deze dingen. Met welke heb jij de meeste moeite? En wat doe je al heel bewust heel goed? Zou je dat hieronder willen laten weten? Dan kan ik je vast verder helpen.

Worstel jij nog met het schrijven van je e-book? En wil je in 1 dag leren hoe je sneller en makkelijker schrijft én naar huis met jouw complete e-book? Dan heeft mijn businesspartner Marielle van der Vlies een fantastisch aanbod voor je. Ze organiseert samen met blogexpert Saskia van de Riet de implementatiedag ‘Succes met je e-book’.

Tijdens deze dag:

  • Leer je de methode waardoor je snel en gemakkelijk geweldige teksten schrijft. Hier heb je je hele leven wat aan.
  • Ga je je e-book schrijven. Bestaande uit 7 hoofdstukken. Deze is af aan het einde van de dag.
  • Leer je hoe je je e-book gebruikt om je resultaten te verdubbelen.

Schrijf je snel in voor de sessie op 9 november.

http://www.eventbrite.com/e/tickets-top-implementatiedag-succes-met-je-e-book-27975862558?aff=KamielMeld mij direct aan!