Afgelopen week kreeg ik de vraag van een klant: hoe kan ik mijzelf onderscheiden met een huisstijl? Het leek me een algemene vraag, dus besloot ik er meteen blogpost aan te wijden. Er zijn namelijk 7 belangrijke redenen om een huisstijl te hebben. Alle 7 helpen om je onderscheidend te maken, wat er op zijn beurt weer voor zorgt dat je meer omzet binnenhaalt.

1. Doelgroep! Doelgroep! Doelgroep!

Dit is de kern van alles wat je doet met je bedrijf. Het is ongelooflijk belangrijk dat je je doelgroep helder hebt, voor je iemand inhuurt om je huisstijl te maken. Je huisstijl zorgt er namelijk voor dat je doelgroep zich aangesproken voelt. Voelen ze zich niet aangesproken? Dan komen ze natuurlijk ook niet bij je kopen. Je ontwerper kan ervoor zorgen dat je visuele uitstraling matcht met je doelgroep.
Je doelgroep bepaal je door in te zoomen op 1 persoon die jij het allerliefst wilt helpen. Bepaal de demografische (opleidingsniveau, woonplaats, leeftijd, geslacht, burgerlijke staat, etc.) en psychografische kenmerken (wat zijn hun normen en waarden, waar kun je ze vinden (social media bv.), wat kopen ze zoal) van deze persoon en bedenk welke problemen ze ervaren, het liefst gerelateerd aan wat jij doet (dus welke oplossing bied je hiervoor). Als je hier antwoord op kunt geven, heb je heel veel focus en duidelijkheid. Ook voor je ontwerper.

2. Het gaat niet om de concurrentie

Mensen willen zich vaak onderscheiden van de concurrentie. Dat is op zich ook wat je moet doen. Waar het alleen vaak misgaat is dat het daarbij niet om de concurrentie draait, maar om jou. Het is hetzelfde als wanneer je een liefdespartner zoekt. Daarbij gaat het om jou, niet om je ‘concurrenten’. Het gaat om wat jij te bieden hebt. Jij bent uniek, dat is waar de ander op valt. Ga van die kracht uit. Ook in je bedrijf. Ga uit van wat jij wél te bieden hebt, niet wat andere wel hebben en jij niet.
Door te focussen op wat jij te bieden hebt en dat door te laten vertalen naar je visuele stijl, onderscheid je je pas echt.

3. Je huisstijl is slechts een verlengstuk van wat er al is

Ga altijd uit van wat er al is. Wie ben je? Wat doe je? Hoe doe je dat, Waarom doe je dat? Wie spreek je aan (doelgroep, zie punt 1). Al deze facetten van jou en je bedrijf komen in meer of mindere mate terug in een goede huisstijl.

4. Wordt herkenbaar

Een huisstijl zorgt ervoor dat je herkenbaar wordt. Door telkens je boodschap op dezelfde manier te herhalen, door telkens met behulp van dezelfde visuele kenmerken te communiceren, wordt je herkenbaar. Je doelgroep gaat de dingen die je communiceert met elkaar linken, waardoor voor hen een veel helderder en concreter beeld ontstaat van jou en je bedrijf (en vooral: wat je hen kunt bieden).

5. De focus ligt op wat jou uniek maakt

Die herhaling zorgt er ook voor dat je doelgroep steeds helderder op het netvlies krijgt wat jou uniek maakt. Omdat je huisstijl reflecteert wie je bent, tegen wie je spreekt en wat jouw authenticiteit is, komt dat elke keer dat je je doelgroep ‘aanraakt’ mee. Daardoor wordt voor hen ook duidelijk waarom ze bij jou moeten zijn in plaats van bij een ander. (Zie ook punt 2).

6. Wees zichtbaar

Zorg dat je je huisstijl actief voert. Anders mis je de herhaling waarover ik sprak in punt 4 en 5. Dus telkens weer dezelfde boodschap uitdragen, ook visueel. Dat moet je actief en met regelmaat doen. Zorg dus dat je minstens 1 keer per week zichtbaar bent voor je doelgroep. En zorg ervoor dat je daarbij heel consequent je huisstijl gebruikt, zodat je optimaal gebruik maakt van je herkenbaarheid.

7. Wordt zichtbaar

Door punt 4, 5 en 6 in te zetten, wordt je automatisch zichtbaar. En dat is ontzettend belangrijk als ondernemer, want die zichtbaarheid zorgt voor een heel groot deel van je omzet. Vaak gaan mensen bij je kopen omdat ze eraan herinnerd worden dat je er bent. Of ze bevelen je aan aan een ander, omdat je nog vers in het geheugen ligt. Die zichtbaarheid is waar je kansen liggen en waar je meer omzet kunt halen.

Zou je hieronder willen laten weten welke punten bij jou nog wel wat aandacht kunnen gebruiken? Dan help ik je graag verder.

Hulp nodig?

Kun je wel wat hulp gebruiken bij je huisstijl? Neem dan even contact op m.b.v. mijn contactformulier. Dan gaan we een uurtje zitten om te kijken waar je de grootste slagen kunt maken en wat je nodig hebt om visueel goed voor de dag te komen bij je doelgroep. Normaal kost zo’n sessie bij mij 197 euro, maar voor lezers van mijn blog is het helemaal gratis. Ga er niet mee wachten, want hoe langer je wacht, hoe meer omzet je misloopt!