Je geeft trainingen. Net als heel veel andere experts. Maar hoe onderscheid je je? Hoe zet je jouw training uniek neer? Hoe zorg je dat het onderdeel wordt van jouw merk, zodat je een trouwe schare klanten krijgt en je overal en nergens aanbevolen wordt?
Een training is niet anders dan welk onderdeel van je identiteit dan ook. Je kunt het uiteen laten vallen in elementen, die je heel bewust een bepaalde richting kunt geven. Op die manier zet je jezelf heel helder op de kaart. Mensen weten wat ze aan je hebben. Waarvoor ze wel en niet bij jou moeten zijn en of jij bij hen past (en vice versa).

Bekijk de klantervaring over tijd

De training zelf is niet het enige moment dat de klant in contact komt met de branding van je training en jouw bedrijf. Er zijn talloze momenten voor en na de training die net zo belangrijk zijn voor het bouwen van een merk. Juist door hier heel bewust over na te denken, kun je een rode draad creëren. Je kunt je voor, tijdens en na de training op heel veel manieren onderscheiden. Een greep hieruit:

1. Je marketingmaterialen om je training te promoten

Welke toon hebben je teksten? Gebruik je humor, vousvoyeer je? Promoot je online of offline? Gebruik je glad, wit, dun, glimmend papier voor flyers of juist heel grof crèmekleurig karton? Waar verspreid je je marketingmateriaal?

2. Het reserveren van een plekje

Welk reserveringssysteem gebruik je? Krijgen klanten een bedankmailtje of een brief thuis? Stuur je ze daarbij een ‘cadeautje’?

3. Mailing vooraf

Stuur je een handgeschreven brief die met een zegel dichtgeplakt zit of ga je voor een e-mail? Welke toon hebben je teksten? Geef je een opdracht mee? Is je mail kort en zakelijk of vlot en joviaal? In welke talen stuur je je mailing?

4. De aankomst bij de training

Is er een garderobe? Krijgt de klant een welkomstdrankje? Gebruik je badges? Door wie worden ze ontvangen? Is er muziek? Staan er banners? Hangen er bordjes/wegwijzers?

5. Het eten en drinken dat je bij de training geeft

Is het veganistisch of met copieuze hoeveelheden vlees? Is het pittig Oosters of eenvoudig Hollands? Biologisch, lokaal, seizoensgebonden? Serveer je überhaupt eten? Huur je iemand in of doe je het zelf? Waar wordt het geserveerd? Heb je koffie en thee of is er champagne? Vertaalt de inhoud van de training zich door naar het eten en drinken? Is het ontbijt, lunch, hapjes, borrel, diner? Heb je in de trainingsruimte ook drinken staan? Heb je snoepgoed of is je training juist volledig suikervrij?

6. Het vertrek

Krijgen de klanten nog iets mee? Worden ze in hun jas geholpen? Is er muziek? Is er een gezamenlijk ‘moment’ waarbij je de energie van de training kracht bijzet (bijvoorbeeld een oefening, spelvorm of gezamenlijke oerkreet)? Bedank je iedereen persoonlijk? Doe je dat met een knuffel, een handschudding, een praatje?

7. Mailing achteraf

Wat is de toon? Bedank je hen haast persoonlijk of hou je het sober en zakelijk? Stuur je een mail of een brief? Doe je nog een aanbod? Komt er een vervolg?

Je ziet: er zijn ontzettend veel facetten waar je over na kunt denken. Maar schiet alsjeblieft niet in de stress. Je hoeft het niet meteen allemaal te implementeren. Pik eruit wat voor jou relevant is. Het gaat er vooral om dat je je er bewust van bent dan alle momenten voor, na en tijdens de training bijdragen aan jouw merkbeleving. Als je je daar bewust van bent, kun je er sturing aan geven. Dan ben jij in controle en kun je je doelgroep ontzettend enthousiast krijgen.

Over trainingen gesproken … Als ik een training zou geven over branding, wat zou jij dan sowieso willen leren? Zou je me dat willen laten weten?

Om mensen naar je trainingen te krijgen is je e-book de eerste stap. Worstel jij nog met het schrijven daarvan? En wil je in 1 dag leren hoe je sneller en makkelijker schrijft én naar huis met jouw complete e-book? Dan heeft mijn businesspartner Marielle van der Vlies een fantastisch aanbod voor je. Ze organiseert samen met blogexpert Saskia van de Riet de implementatiedag ‘Succes met je e-book’.

Tijdens deze dag:

  • Leer je de methode waardoor je snel en gemakkelijk geweldige teksten schrijft. Hier heb je je hele leven wat aan.
  • Ga je je e-book schrijven. Bestaande uit 7 hoofdstukken. Deze is af aan het einde van de dag.
  • Leer je hoe je je e-book gebruikt om je resultaten te verdubbelen.

Schrijf je snel in. De dag wordt twee keer gegeven. Een keer op 14 oktober en een keer op 9 november.Meld mij direct aan!