Het is lastig om een logo te maken dat herkenbaar is en de juiste associaties oproept. Zelfs grote merken, zoals de Olympische spelen in Londen (2012) hebben hier moeite mee. In deze blog neem ik je mee langs vier grote missers en help ik je ze in de toekomst te voorkomen.

Het logo werkt niet op klein formaat

Een logo is een merkteken dat je gebruikt om aan te geven dat datgene waar het logo op geplaatst is, bij jouw merk hoort. Dat hoeft lang niet altijd heel opzichtig. Je moet het logo dus ook in het klein kunnen gebruiken. Werkt het logo ook nog als het maar een centimeter hoog is?

Valkuilen zijn:

  • het gebruiken van sterk uiteenlopende lettergroottes. De kleine tekst is niet meer leesbaar als het logo op klein formaat gebruikt wordt.
  • het gebruiken van details, zoals een klein ornamentje aan een letter of een heel gedetailleerd beeldmerk. Hier blijft niets van heel op klein formaat, terwijl het er tegelijk voor zorgt dat ook de grove vorm minder duidelijk is.

Het logo roept de verkeerde associaties op

Als je een logo voert, is het belangrijk dat mensen daar de juiste associatie bij hebben. Heb je een vriendelijk en toegankelijk bedrijf, dan past daar geen saai, zakelijk logo bij. En tenzij je met kinderen werkt, is het niet logisch om heel kinderlijke kleuren of een kinderlijk lettertype te nemen.

Zorg ook dat je logo niet doet denken aan een ander merk. Een welbekend probleem is dat je soms al gauw een hakenkruis ziet in kruisvormen. Dat wil je natuurlijk absoluut voorkomen.

Ook wil je niet dat mensen iets totaal anders zien in de vormen die je gebruikt. Zo zagen veel mensen in het logo van de Olymische spelen in Londen van 2012 een vrouw op haar knieën die een man oraal aan het bevredigen was. Absoluut niet het juiste imago natuurlijk.

Je logo moet dus:

  1. passen bij wat je wilt uitstralen,
  2. geen associaties oproepen met andere merken,
  3. niet iets lijken te verbeelden dat je totaal niet wilt uitstralen.

Om dit te voorkomen, doe je er goed aan je logo aan verschillende mensen, binnen en buiten je vakgebied, voor te leggen. Hebben veel mensen dezelfde verkeerde associatie, dan zal het logo aangepast moeten worden.

Het logo werkt niet in monotoon

Het is belangrijk dat je logo ook in zwart, wit of één enkele kleur werkt. Het betekent namelijk ten eerste dat je logo niet afhankelijk is van kleur, maar van zichzelf al sterke vormen heeft. Ten tweede kun je het logo dan ook op een grafische manier gebruiken. Bijvoorbeeld door het in wit over een foto heen te plaatsen. Ook kan je logo dan makkelijker gebruikt worden als het samen met andere logo’s gepresenteerd moet worden. Om een kakafonie aan kleuren te voorkomen, kan de ontwerper dan alle logo’s in één kleur plaatsen. Handig als je bijvoorbeeld iets sponsort.

Het logo is veel te ingewikkeld

Veel mensen willen van alles en nog wat kwijt in hun logo. Hele verhalen worden er verteld. Maar je logo is niet De nachtwacht. Het is een vereenvoudigde representatie van je bedrijf. Een goed logo is vaak heel subtiel in het overbrengen van de boodschap. Denk aan de uitgespaarde pijl in het FedEx logo (kijk maar goed tussen de E en de x). Ook de kroon in het KLM-logo is heel eenvoudig en gestileerd. Of de appel van Apple. Zij hadden overigens vroeger wel een gravure van Newton als logo. Daar zijn ze gelukkig snel van terug gekomen.

Heb jij een of meer van deze missers in je logo zitten? Deel het hieronder, dan kan ik je verder op weg helpen.

Als je al wat langer mijn blog leest, weet je hoe belangrijk het is om je doelgroep helder voor ogen te hebben. Sinds kort heb ik mijn doelgroep verschoven. Ik richt me nu op vrouwelijke coaches met een jaaromzet van € 50.000 of meer.

Om mijn doelgroep beter in beeld te krijgen, heb ik een vragenlijst gemaakt. Ken jij zo’n coach (misschien ben je er zelf wel een), zou je mijn vragenlijst dan met haar willen delen? Als dank krijgt de invuller een gratis consult met mij t.w.v. € 197.

Je vindt de vragenlijst hier: Je vindt de vragenlijst hier: https://goo.gl/forms/kZRIvV7VbHK0es102