Op deze blog schrijft Kamiel van Ingen, CEO van Desingo, wekelijks over visuele communicatie. Hoe communiceer je effectief met je doelgroep, waar herken je een goed ontwerp aan en hoe kan je energie, tijd en geld besparen?

Zelf je vormgeving doen: 10 tips

Als ondernemer ben je af en toe een duizendpoot. Je bent niet alleen bezig met het werken voor je klanten, maar ook met het werken aan je bedrijf. Veel ondernemers die ik spreek willen dan ook zelf wat aan hun vormgeving kunnen doen. Met die wens is niet zo veel mis, maar ik wil je toch een paar tips meegeven.

Read More

 1

Welke kleur past bij jou? 7 tips

Het kiezen van de juiste kleuren voor je huisstijl is ontzettend lastig. Naast de keuzestress die veel mensen überhaupt al hebben, spelen persoonlijke voorkeur en associaties een belangrijke rol. Hoe kom je tot een goede kleurstelling voor je huisstijl?

Read More

 0

10 punten om je te helpen bij het kiezen van een lettertype

Lettertypes zijn er in letterlijk duizenden varianten. En elk jaar komen er weer nieuwe bij. Dat zorgt ervoor dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Waar te beginnen? Hoe kies je nu een lettertype uit? En hoe voorkom je latere teleurstelling omdat het lettertype niet geschikt blijkt te zijn voor bijvoorbeeld web? Om je daarbij te helpen heb ik een lijstje voor je gemaakt met 10 punten.

Read More

 0

€ 65.000 omzet in 1 maand

€ 65.000 omzet in 1 maand. Dat is wat Nisandeh Neta heeft gehaald met www.happyhealthywealthywise.com. Waarom ik dat vertel? Omdat ik dit samen met Merijn Kegel en Ron Scheerder (beiden van Webalist) en Marielle van der Vlies (Succes met je bedrijf) mogelijk heb gemaakt. Wij hebben een supertool gecreëerd (zijn website, maar het is eigenlijk veel meer dan dat), waardoor Nisandeh dat fantastische resultaat kon behalen. En voor je gaat wegklikken, omdat je denkt dat het voor een gewone sterveling als jij niet is weggelegd, wil ik je vragen toch eerst te kijken naar wat het voor JOU kan betekenen.

Read More

 0

Het laatste zetje om klanten te laten kopen

Als ambitieuze ondernemer wil je natuurlijk klanten. Niet alleen omdat het je geld oplevert, maar vooral omdat je op die manier meer mensen kunt helpen. Vaak weet je al dat jij iemand ontzettend goed kunt helpen, maar twijfelen zij nog of ze bij je moeten kopen. Herkenbaar? Superfrustrerend natuurlijk, want je kunt niet wachten om ze te helpen bij hun volgende stap. Je hebt alleen niet altijd rechtstreeks contact, bijvoorbeeld omdat je ze via een website een aanbod doet. Dus moet je ze op alle mogelijke manieren helpen om te kiezen voor jou.

Read More

 0

Zo krijg je de allermooiste huisstijl

Wil jij een mooie huisstijl? Wil je dat die er gelikt en professioneel uitziet? Dan kun je nu direct op Google zoeken naar de dichtstbijzijnde grafisch ontwerper. Nederland is duizenden ontwerpers rijk namelijk, dus winkans 1 op 1. Maar je kunt ook eerst even deze blog lezen, want je ziet namelijk iets over het hoofd.

Read More

 1

7 tips voor een aantrekkelijke e-bookcover

Je hebt een e-book geschreven. Hartstikke goed, want nu heb je een middel om een onbekenden met jou kennis te laten maken en hun e-mailadres te bemachtigen. Om die conversie zo hoog mogelijk te maken, wil je natuurlijk wel dat je e-book de aandacht trekt. Niet alleen op je website, maar ook op alle andere plekken waar je het promoot, zoals je visitekaartjes en Facebookcampagnes. Vandaag dus 7 tips om je e-bookcover te laten verkopen.

Read More

 0

Wil jij € 2.000 verdienen? (geen scam)

Als je op deze blog hebt geklikt, dan kun je vast wel wat extra omzet gebruiken. En daar ga ik je ook mee op weg helpen in deze blog. Je kunt jezelf namelijk behoeden voor een fout die veel ondernemers maken en die daarmee klanten en omzet mislopen. Bovendien bespaar je meteen al die € 2.000. En het het is heel simpel, als je maar de juiste stappen zet.

Read More

 0

Zo krijg je de mooiste huisstijl

Wil jij ook een prachtige huisstijl? Gelijk heb je! Als ontwerper hou ik ervan om de wereld mooier te maken. Kleur te geven aan dingen, ornamenten toe te voegen. Er is zelfs een wetenschap van schoonheid, de esthetica. Er is alleen 1 valkuil …

Read More

 0

Hoe val ik op?

Met je bedrijf wil je opvallen. Hoe anders zien potentiële klanten jou in het woud van concurrenten? Dat blijkt in de praktijk toch nog best lastig. Hoe doe je dat nu, opvallen?

Read More

 2

Vertrouwen winnen

Jan Terlouw gaf op 30 november een prachtige toespraak in De Wereld Draait Door, ter ere van zijn 85e verjaardag. Over klimaatverandering en over het gemis aan vertrouwen in onze samenleving. ‘Er hangen geen touwtjes meer uit de brievenbussen. We vertrouwen mekaar niet meer’, zo sprak hij. Hij hield een prachtig pleidooi voor een herstel van (politiek) vertrouwen. Zijn toespraak slaat de spijker op zijn kop. Vertrouwen is van onschatbare waarde. In de relatie tussen politiek en burger, in de relatie tussen geliefden, in de relatie tussen bedrijf en klant. Helaas zie ik om mij heen veel ondernemers die onbewust hun eigen graf graven. Die een huisstijl hebben die het vertrouwen in hen om zeep helpt. Want vertrouwen is een belangrijke pijler onder een huisstijl.

Read More

 0

Waarvoor moet je je huisstijl allemaal gebruiken?

Laatst kreeg ik van een klant de vraag waar ze haar huisstijl in moet doorvoeren. Website, flyers, visitekaartjes, e-bookcover, raambestickering, formulieren … Het is voor jou als ondernemer lastig in te schatten waar het ophoudt. En ik snap de vraag ook, want die komt natuurlijk voort uit de angst voor bijkomende kosten. (Al schreef ik vorige week dat een huisstijl je juist heel veel rijkdom bezorgt).

Read More

 2

De rijkdom van een huisstijl

Veel ondernemers schrikken terug voor het laten maken van een huisstijl. De kosten zijn dan ook niet mals; voor een goede huisstijl betaal je al gauw honderden, zo niet duizenden euro’s. Het is een flinke investering voor je en omdat het niet tastbaar is, rijst de vraag: verdient het zich wel terug? Ben ik niet geld overboord aan het smijten?

Read More

 0

De juiste kleuren kiezen

Kleuren zijn heel belangrijk in je huisstijl, maar tegelijkertijd ook ontzettend lastig. Wat is de juiste kleur? Welke kleurencombinatie werkt goed samen? Straalt het uit wat je uit wilt stralen met je bedrijf? Hoe kies je eigenlijk de juiste kleuren voor je huisstijl?

Read More

 0

De kracht van kiezen

Kiezen is heel lastig. Als je kiest voor het een, kies je automatisch niet voor iets anders. Maar kiezen levert je ook heel veel op. Duidelijkheid, focus, rust, vrijheid, passie die door je aderen stroomt. Voor je branding is kiezen de allerbelangrijkste en tegelijkertijd allermoeilijkste stap.

Read More

 2

7 momenten om je met je training te onderscheiden

Je geeft trainingen. Net als heel veel andere experts. Maar hoe onderscheid je je? Hoe zet je jouw training uniek neer? Hoe zorg je dat het onderdeel wordt van jouw merk, zodat je een trouwe schare klanten krijgt en je overal en nergens aanbevolen wordt?

Read More

 0

Kun jij wel wat marketingondersteuning gebruiken?

Marketing is essentieel voor jouw bedrijf. Hoe anders ga je nieuwe klanten vinden en zorg je dat je omzet stijgt, of op z’n minst niet daalt? Heb je er wel eens bij stilgestaan dat je huisstijl daarop ingericht moet zijn? Want als die je marketing onvoldoende ondersteunt, of – erger nog – in de weg zit, dan heb je een groot probleem.

Read More

 0

Geld verdienen met je huisstijl

Het is een van de meest gehoorde klachten over huisstijlen: ze kosten je bakken met geld. Maar is dat wel zo? Ik snap volledig dat je dat zo ervaart. Want je bent zo weer duizend, zo niet duizenden euro’s verder en dan heb je soms alleen nog maar de kleuren, lettertypes, logo en andere elementen waarmee je marketinguitingen worden opgebouwd. De uitingen zelf moeten dan nog gemaakt worden en daar ben je ook weer heel veel geld aan kwijt. En dan hebben we het nog niet eens gehad over drukkosten, hostingkosten, etc.

Read More

 2

7 tips voor meer omzet m.b.v. je huisstijl

Afgelopen week kreeg ik de vraag van een klant: hoe kan ik mijzelf onderscheiden met een huisstijl? Het leek me een algemene vraag, dus besloot ik er meteen blogpost aan te wijden. Er zijn namelijk 7 belangrijke redenen om een huisstijl te hebben. Alle 7 helpen om je onderscheidend te maken, wat er op zijn beurt weer voor zorgt dat je meer omzet binnenhaalt.

Read More

 2

Het bestbewaarde geheim van afgelopen week

Wil je een geheim weten? Facebook heeft afgelopen week stilletjes een verandering doorgevoerd. Eentje die nog niet eens is opgemerkt door grote merken zoals Viva, Innocent en Wehkamp. Allemaal grote spelers die ook uitgebreid op social media te vinden zijn. En toch zijn ze niet bij de tijd …

Read More

 3

Hoe moet ik deze afbeelding opslaan?

Er zijn best veel verschillende bestandsformaten voor afbeeldingen: jpeg, gif, png, tif, svg en bmp zijn de meest gangbare. Het kan lastig zijn om in dat oerwoud van bestandsformaten het juiste formaat uit te kiezen. Vooral als je niet weet wat de mogelijkheden en nadelen van de verschillende formaten zijn. Daarom heb ik een handig schema gemaakt, zodat je snel kunt beslissen welk bestandsformaat je kunt kiezen. Uiteraard ben ik geen fotograaf, maar als grafisch ontwerper werk ik wél veel met beeldmateriaal en vanuit die achtergrond weet ik goed wat wel en niet werkt.

Read More

 3

7 tips voor bruikbare profielfoto’s

Je hebt tegenwoordig als ondernemer voor veel dingen een profielfoto nodig. Denk aan je Facebookpagina, LinkedIn, visitekaartje, website, e-book. Ik merk dat veel ondernemers geen flauw idee hebben wat ze daarmee aan moeten. Hoe moet je op de foto, wanneer er waar gebruik je deze en wat voor uitsnede is slim om te gebruiken? Daarom in deze blog 7 tips. Uiteraard ben ik geen fotograaf, maar als grafisch ontwerper werk ik wél veel met beeldmateriaal en vanuit die achtergrond weet ik goed wat wel en niet werkt.

Read More

 0

7 tips voor hoge conversie met je call-to-actionknoppen

De call-to-actionknop: het is een belangrijk onderdeel van je website. Het komt op veel plekken terug: onderaan een opt-informulier, op salespagina’s, als bestelknop in een webshop of als aanmeld- of inlogknop op een website met ledenomgeving. In alle gevallen gaat het om knoppen die de aandacht moeten trekken. Je wilt dat zoveel mogelijk mensen erop drukken.

Read More

 2

8 tips voor beter drukwerk

Tegenwoordig vindt een groot deel van de visuele communicatie online plaats: websites, social media, e-mail, e-books, etc. Toch zal je als ondernemer ook af en toe iets moeten laten drukken. Denk aan visitekaartjes, een reclamebord, banners, briefpapier of flyers. Dan is het handig als je weet waar je op moet letten. Daarom deze week een blog met 8 tips voor beter drukwerk.

Read More

 3

5 tips voor meer klanten

Je hebt een website, dan wil je ook dat daar bezoekers op komen, toch? Een geweldige manier om dit te realiseren zijn Facebookadvertenties. Het is een ontzettend goedkope manier om je website onder de aandacht te brengen bij je doelgroep. In deze blog geef ik je vijf tips om hier het maximale uit te halen.

Read More

 4

Waar blijven die klanten nou?

Er zijn verschillende type websites die voor jou als ondernemer belangrijk kunnen zijn. Het hangt van het doel van je website af welk type je nodig hebt. In deze blog zoom ik in op het verschil tussen een ultieme website en een corporate website en waarom dat zo belangrijk is voor het verkrijgen van trouwe klanten. Heb je al een ultieme website? Ook dan is het nuttig om deze blog eens te lezen. Ik zie namelijk vaak klanten die de neiging hebben om elementen uit een corporate website op hun ultieme website te zetten. Het is goed om in ieder geval tussen die twee het onderscheid te weten.

Read More

 4

4 tips om je creativiteit te stimuleren

Het is hét grote struikelblok voor veel mensen: creativiteit. Want hoe kom je nou op dat gouden idee? Je staart naar je scherm of naar een leeg vel, maar er komt niets in je op. Hoe doen professionele creatievelingen dat toch? In deze blog geef ik je vier belangrijke tips mee om je creativiteit te stimuleren. Deze aanpak is sowieso erg handig voor ondernemers, omdat je hiermee ook dagelijkse uitdagingen met behulp van creativiteit de baas kunt worden.

Read More

 2

De juiste foto’s zoeken (en vinden)

Je vindt het lastig om foto’s te vinden die bij jou, je bedrijf en je doelgroep passen. Foto’s die de juiste toon hebben, de juiste uitstraling, die laten zien waar je voor staat en authenticiteit uitstralen. Daar ben je zeker niet de enige in. Het is ook lastig en het is iets waar je een beetje gevoel voor nodig hebt. Maar, ik kan je ook wat op weg helpen met de volgende tips.

Read More

 2

Van complete chaos naar een strak ontwerp

Het is vaak lastig om orde in te krijgen in een ontwerp. Zeker als je veel verschillende items gebruikt, lijkt het al gauw een complete chaos te worden. Iets wringt er, maar je kan er niet de vinger op krijgen. Hoe komt het dat professionele ontwerpers dat wel voor elkaar krijgen?

Read More

 4

De angst die iedereen in zijn greep heeft

Angst is een slechte raadgever, dat weet iedereen. Toch laten we er ons veel te vaak door leiden. Vaak heb je het niet eens door. In deze blogpost leg ik je uit door welke angst jij je vrijwel gegarandeerd laat leiden en wat je moet doen om dat te stoppen.

Read More

 2

Gratis lettertypes gebruiken met Google Fonts

Google Fonts zijn een fijne manier om aan gratis lettertypes van goede kwaliteit te komen. Je kunt ze zowel online als offline gebruiken. In deze blog leg ik uit hoe je kunt vinden wat je zoekt en hoe je de lettertypes kunt downloaden als dat nodig is.

Read More

 2

Wat heb je nodig voor een opt-in?

Bij veel klanten merk ik dat ze het lastig vinden te bepalen wat ze nu precies nodig hebben voor een opt-in. Wat moeten ze zelf doen, wat krijgen ze van mij, wat moeten ze bij een derde partij regelen? Krijg ik nou twee covers, en welke gebruik ik dan waar? Hoe komt het dan op mijn website? Het leek me dus goed om daar eens een blog aan te wijden.

Read More

 2

6 tips voor Facebookadvertenties die converteren

Facebookadvertenties zijn een goedkope manier om je doelgroep heel specifiek te targetten. Dat kan natuurlijk alleen als je je doelgroep goed weet. Voor enkele tientjes bereik je al duizenden mensen. Als je voldoende waarde biedt en je doelgroep aanspreekt, kun je een zeer goede conversie behalen. Het enige nadeel: je zal wel beeldmateriaal moeten hebben.

Read More

 2

I have a dream

Als ondernemer en als mens heb jij vast dromen. Dromen over hoe de wereld eruit moet zien, dromen over hoe jij daaraan bij kan dragen met je bedrijf. Misschien zijn het kleine dromen, misschien zijn het dromen van epische omvang. Misschien begint je droom met ‘wat zou het toch mooi zijn als …’ en verwacht je niet dat het in jouw leven nog uitkomt. Of je hebt juist een droom met een sterk doel, en werk je heel bewust elke dag weer om dat doel een stapje dichterbij te brengen.

Read More

 2

Maak je teksten leesbaar: 5 tips

Als startende ondernemer probeer je vaak geld te besparen door veel zelf te doen. Je maakt bijvoorbeeld zelf je Facebookposts, een header of e-bookcover. Het is prima om op daarop geld te willen besparen, maar let vooral op dat je jezelf niet in de vingers snijdt. Het kost vaak meer tijd en moeite dan je denkt en je kunt niet goed beoordelen of het eindresultaat professioneel genoeg is. Het kan je zelfs slechte resultaten opleveren als je de verkeerde keuzes maakt.

Read More

 2

Geef jij ook te veel uit aan je marketing?

Marketing wordt vaak gezien als een noodzakelijk kwaad. Het kost bovendien altijd tijd en/of geld. Als je net start met je bedrijf, kan je toe met weinig. Je hebt een eenvoudige website nodig, met daarop een e-book of andere weggever, zodat je mensen op je mailinglijst kunt krijgen. Op den duur heb je echter behoefte aan meer uitingen en dat kost klauwen vol geld. Hoe kan je daar nou slim op besparen?

Read More

 0

Durf jij je smaak aan de kant te zetten?

Als je de zintuigen van je doelgroep prikkelt, moet je zorgen dat dat aansluit op je boodschap. Toch blijkt dat in de praktijk nu juist waar het mis gaat. Mensen kiezen vaak wat ze zelf mooi vinden, niet wat het beste hun boodschap overbrengt. Hoe moet het dan wel?

Read More

 2

Zo krijg je energie van klanten werven

Het blijft toch lastig, klanten werven. Vooral als dat niet je grootste hobby is. En ik spreek uit ervaring hoor. Laat mij maar lekker mijn werk doen; uren met mijn neus op het scherm, lettertypes uitkiezen, elementen herschikken, kleuren bijstellen. Daar links nog een heel klein stipje erbij. Heerlijk! Maar goed, als er geen klanten komen, dan blijft het een hobby en dat is toch een beetje jammer.

Read More

 0

Hoe zorg je dat je boodschap aankomt?

Afgelopen week kreeg ik opdracht van een klant om een A5-flyer voor haar te maken. Om af te stemmen wat ze precies met de flyer wilde bereiken en hoe we die dan het beste konden inrichten, heb ik een telefonische intake met haar gedaan. Daaruit bleek dat ze de flyer wil gebruiken om haar gratis e-book te promoten en zo meer mensen op haar mailinglijst te krijgen. Ik heb haar afgeraden om het te doen.

Read More

 2

Zet super makkelijk pictogrammen op je site

Tegenwoordig zie je op veel websites pictogrammen langskomen. Dat kan groot zijn, ter illustratie en verluchtiging van een blok tekst, maar ook klein, bijvoorbeeld een pictogram van een envelop voor een e-mailadres. Vroeger was het erg lastig om daar gebruik van te maken. Je moest zelf beschikken over tekentalent en de juiste software of iemand kennen die een pictogram voor je kon ontwerpen. Tegenwoordig is er echter een superhandige oplossing: Font Awesome!

Read More

 0

Om in een doosje te doen

Laatst liep ik naar de Plastic Heroes-container om mijn oude plastic weg te brengen. Wat produceer je toch weer een hoop in korte tijd. Toen realiseerde ik me opeens dat dat best gek is. Er zijn zóveel dingen die in plastic verpakt worden, terwijl je ze maar heel kort gebruikt en je daarna de verpakking weggooit.

Read More

 0

Hoe noteer je kleur?

Een ontwerper kost niet alleen veel geld, het levert ook enorm veel op. In sommige gevallen helpt het zelfs direct je omzet te vergroten.

Read More

 2

Vergroot je omzet: huur een ontwerper in!

Een ontwerper kost niet alleen veel geld, het levert ook enorm veel op. In sommige gevallen helpt het zelfs direct je omzet te vergroten.

Read More

 0

Wat is jouw visie voor 2016?

Van klanten hoor ik nog wel eens dat ze bepaalde dingen zelf willen kunnen doen. In de meeste gevallen raad ik aan om een professional in te huren. Dat bespaart jou sowieso veel tijd en op de lange termijn vaak ook geld. Soms kan je ook prima iets zelf doen, zeker als je je bedrijf nog aan het opstarten bent. In dat geval biedt Canva uitkomst.

Read More

 1

Zelf je Facebookheader ontwerpen

Van klanten hoor ik nog wel eens dat ze bepaalde dingen zelf willen kunnen doen. In de meeste gevallen raad ik aan om een professional in te huren. Dat bespaart jou sowieso veel tijd en op de lange termijn vaak ook geld. Soms kan je ook prima iets zelf doen, zeker als je je bedrijf nog aan het opstarten bent. In dat geval biedt Canva uitkomst.

Read More

 0

Soms moet je het zacht spelen

Heb je in WordPress ook vaak last van gapende stukken wit tussen je alinea’s? Dan wordt het tijd dat je gebruik gaat maken van zachte returns!

Read More

 0

Het belang van goede input

Jij kan mij helpen. En wel met het volgende: zonder input en feedback van jouw kant, kan ik namelijk geen goed ontwerp voor je maken. In deze blog vertel ik je waarom input van jou aan je ontwerper zo belangrijk is en hoe je die het beste kan leveren.

Read More

 0

Je kan jezelf enorm veel tijd besparen

Nou ja, ‘enorm veel tijd’ is schromelijk overdreven, maar ik heb nu wel je aandacht. In deze blogpost leg ik je wel uit hoe je het beste je afbeeldingsbestanden kunt aanleveren aan je ontwerper, waardoor je hem en jezelf tijd en een hoop heen-en-weer-gemail bespaart.

Read More

 0

Het ultieme visitekaartje

Vorige week heb ik laten zien hoe je je visitekaartjes in je marketing kan betrekken door doelen te stellen en die op je kaartje terug te laten komen. Deze week loop ik de elementen nog eens door aan de hand van een visitekaartje dat ik laatst heb ontworpen.

Read More

 0

Visitekaartjes met een doel

Je hebt een eigen bedrijf, dus dikke kans dat je ook al eens visitekaartjes hebt laten maken. Maar weet je eigenlijk wel of je kaartjes ook succesvol zijn?

Read More

 5

10 superhandige plugins voor WordPress (deel 2)

Als je WordPress gebruikt, dan weet je vast dat het talloze handige plugins kent. Je kan daarmee de functionaliteit van WordPress enorm uitbreiden. In deze blogpost stip ik 10 plugins aan waarvan ik vind dat je ze op zijn minst zou moeten overwegen. Vorige week behandelde ik er al 5, deze week de laatste 5.

Read More

 4

10 superhandige plugins voor WordPress

Als je WordPress gebruikt, dan weet je vast dat het talloze handige plugins kent. Je kan daarmee de functionaliteit van WordPress enorm uitbreiden. In deze blogpost stip ik 10 plugins aan waarvan ik vind dat je ze op zijn minst zou moeten overwegen. Deze week behandel ik er 5, volgende week nog eens 5.

Read More

 0

5 extra tips voor eyecatchers van teksten

De computer heeft tekstverwerking voor iedereen beschikbaar gemaakt. Dat betekent dat de verantwoordelijkheid voor het juist opmaken van die tekst naar de schrijver verschoven is. Tijd dus voor wat handvatten om je tekst leesbaar te krijgen en te houden.

Read More

 2

5 tips om je teksten leesbaarder te maken

De computer heeft tekstverwerking voor iedereen beschikbaar gemaakt. Dat betekent dat de verantwoordelijkheid voor het juist opmaken van die tekst naar de schrijver verschoven is. Tijd dus voor wat handvatten om je tekst leesbaar te krijgen en te houden.

Read More

 6

Kink in de kabel!

Soms kunnen kleine gebeurtenissen je aan het denken zetten over grote, ingrijpende zaken. Of: hoe een kapotte adapter kan aanzetten tot duurzaamheidsdenken.

Read More

 0

Welke lettertypes kan ik op mijn website gebruiken?

Letters in verschillende vormen en maten zijn dagelijks overal om ons heen. Je ontkomt er bijna niet aan dat je talloze lettertypes op een dag ziet. Daardoor staan veel mensen er niet bij stil dat die lettertypes niet zomaar beschikbaar zijn.

Read More

 0

Wat is grafisch ontwerp eigenlijk?

Afgelopen week kreeg ik de vraag ‘wat is grafisch ontwerp’ voorgeschoteld. Hoewel voor mij als grafisch ontwerper duidelijk is wat er wel en niet onder valt, is het lastig er een goede definitie van te geven. In deze blogpost doe ik een poging daartoe.

Read More

 0

Afbeeldingen groot genoeg aanleveren (deel 2)

Vorige week heb ik uitgelegd wat de termen dpi en ppi betekenen. Zoals beloofd geef ik deze week een aantal rekensommetjes en vuistregels om zelf uit te rekenen of je afbeelding groot genoeg is om af te laten drukken.

Read More

 0

Afbeeldingen groot genoeg aanleveren

Zit je ontwerper je op de kop omdat je volgens hem de afbeeldingen niet groot genoeg aanlevert? Dan doe je waarschijnlijk wat fout. In mijn blogpost van deze week besteed ik aandacht aan het fenomeen dpi en wat je ervan kan leren zodat je de volgende keer je afbeeldingen perfect aanlevert.

Read More

 0

Gratis foto’s opzoeken en downloaden (deel 2)

In mijn vorige blogpost besprak ik waarom je niet zomaar afbeeldingen van internet mag halen en hergebruiken voor je onderneming. Deze week leg ik uit hoe je het het beste wél kunt aanpakken. Met onderstaande stappenplannen voor Google en Flickr heb je binnen no time de juiste afbeelding gevonden en weet je zeker dat het goed zit met de rechten.

Read More

 1

Gratis foto’s opzoeken en downloaden

Er komt een moment in je onderneming dat je afbeeldingen nodig hebt. Foto’s, illustraties of graphics bijvoorbeeld om op je website te zetten. Gelukkig bestaat er zoiets als internet en via Google heb je binnen de kortste keren een berg aan leuke afbeeldingen gevonden. Er is alleen een probleem: je mag niet zomaar andermans afbeeldingen gebruiken.

Read More

 2

Duurzaam papier kiezen

Op zoek naar papier voor je drukwerk of gewoon voor op kantoor kan het knap lastig zijn om uit te vinden welke papiersoort nou de duurzaamste keuze is.

Read More

 0

7 tips voor een goede header

Een header is een afbeelding die bovenaan de website prijkt. Het is een kopbeeld, een brede afbeelding die meestal over de hele paginabreedte loopt. In de header staan meestal een logo of de naam van het bedrijf of de website en een ullustratief achtergrondbeeld of andere afbeeldingen.

Read More

 0

JPEG, PNG, TIFF, GIF? Welk bestandsformaat moet ik kiezen?

Met alle bestandsformaten voor afbeeldingen die er in de loop de tijd zijn ontstaan, is het lastig om te kiezen welke nu het beste is. Helemaal als je geen idee hebt wat de verschillen zijn. En de namen, png, jpeg, tiff, geven ook weinig prijs.

Read More

 4

Laat de expert de expert zijn

Stel, je komt in een restaurant. Het is een hete zomerdag en je bent met een paar vrienden op pad geweest. Jullie gaan aan een tafel langs het raam zitten en de ober komt langs om te vragen wat je wilt drinken. Je bestelt een Ice Tea met 7 ijsklontjes, want je hebt behoefte aan wat verkoeling.

Read More

 0

Wat is een huisstijl?

Vaak weten mensen dat ze een huisstijl nodig hebben, maar hebben ze geen duidelijk beeld van wat een huisstijl precies is. In deze blogpost wil ik er voor eens en voor altijd duidelijkheid in scheppen.

Read More

 2

Huisstijl redesign. De topdownmanier is passé.

Het gebeurt regelmatig dat een groot bedrijf een redesign van de huisstijl presenteert. Vol trots wordt er stilgestaan bij de nieuwe look en hoe de stijl aansluit bij de nieuwe missie en visie van het bedrijf. Er wordt vaak echter volledig voorbijgegaan aan de mening van de werknemers.

Read More

 0

Waarom een website zelf maken niet zo’n goed idee is

Ok, je hebt een website. Je hebt een domeinnaam aangevraagd, hosting geregeld, en je bent er klaar voor om je site in te richten. Maar wat zet je er nou precies op? Welke pagina’s en wat voor informatie mogen niet ontbreken op jouw bedrijfswebsite? In deze blog laat ik je precies weten welke zaken niet mogen ontbreken of in ieder geval erg nuttig kunnen zijn.

Read More

 0

6 dingen die je op je bedrijfswebsite moet hebben

Ok, je hebt een website. Je hebt een domeinnaam aangevraagd, hosting geregeld, en je bent er klaar voor om je site in te richten. Maar wat zet je er nou precies op? Welke pagina’s en wat voor informatie mogen niet ontbreken op jouw bedrijfswebsite? In deze blog laat ik je precies weten welke zaken niet mogen ontbreken of in ieder geval erg nuttig kunnen zijn.

Read More

 17

Heb ik een website nodig dan?

Heb je een website nodig? Sommige mensen zullen zeggen van niet, sommige van wel. Beiden hebben gelijk, al zal het in de meeste gevallen neerkomen op de laatste groep. Het woord ‘noodzaak’ slaat in deze niet op een bittere noodzaak, maar om het feit dat een website hebben vele voordelen biedt.

Read More

 4

5 tips voor het gebruiken van afbeeldingen samen met tekst

In mijn vorige drie blogs legde ik uit waarom teksten soms slecht converteren en gaf ik je al een deel van de oplossing: je klant laten ervaren dat je de expert bent, in plaats van erover te vertellen en de kracht van typografie. In deze blog krijg je van mij tips over het gebruik van beeld.

Read More

 0

Typowattes? 5 tips om je teksten visueel kracht bij te zetten

Iedereen kent voorbeelden van websites en drukwerk waarbij de teksten niet lekker te lezen zijn. De lettergrootte is te klein, de kleur van de tekst is niet goed afgestemd op de achtergrond, waardoor je met je ogen loopt te knijpen of er is zelfs een hele drukke foto achter de tekst gezet. Toch blijkt het in praktijk vaak lastig voor mensen om het zelf wel goed aan te pakken.

Read More

 11

Cut the crap!

Stel, je hebt een website. En stel nou dat die website een bedrijfswebsite is met allemaal informatie over wat je doet en wie je bent. Dan wil je graag dat mensen die informatie tot zich nemen. Maar niet alleen dat, je wilt dat ze er iets mee doen. Je hebt tenslotte een product of dienst te verkopen en je contactpagina heeft als ultieme doel dat mensen direct gaan mailen of bellen om je te bereiken.

Read More

 2

Help, mijn teksten worden niet gelezen!

Twitterberichten, brochures, je bedrijfswebsite, e-mails; je slingert als bedrijf nogal wat informatie het universum in. Of het voor het universum interessant is? Daar staan de meeste mensen niet zo bij stil. Toch wil ieder bedrijf zoveel mogelijk conversie behalen met zijn communicatie. Meer meters met minder moeite.

Read More

 1