Kiezen is heel lastig. Als je kiest voor het een, kies je automatisch niet voor iets anders. Maar kiezen levert je ook heel veel op. Duidelijkheid, focus, rust, vrijheid, passie die door je aderen stroomt. Voor je branding is kiezen de allerbelangrijkste en tegelijkertijd allermoeilijkste stap.

Duidelijkheid voor jezelf

Kiezen geeft jou duidelijkheid. Over wie je bent, waar je staat. Wat je wilt bereiken met je leven. Het geeft je houvast in beslissingen die je met je bedrijf maakt. Door te kiezen voor een doelgroep bijvoorbeeld, weet je meteen op wie je je allemaal niet hoeft te richten. Door te kiezen voor jouw expertisegebied, weet je waar je je allemaal niet mee bezig hoeft te houden. Dat geeft ontzettend veel duidelijkheid en rust.

Duidelijkheid voor je doelgroep

Ook je doelgroep heeft baat bij jouw keuze. Doordat je je bewust bent van waar je staat, waar je heen wilt en wie je daarmee naartoe wilt nemen, kun je je positioneren. Dat geeft je doelgroep duidelijkheid: jij bent de persoon die hen kan helpen. Voor iedereen die buiten je doelgroep valt is het ook helder: jij bent er niet voor hen. En tegelijkertijd: ik ken iemand die wél baat heeft bij jou.

Duidelijkheid voor je ontwerper

Als derde geef je ook je ontwerper duidelijkheid. Wie is jouw doelgroep tegen wie hij praat m.b.v. je huisstijl? Waar is de stip op de horizon waar je hen mee naartoe neemt en wat dus in alles moet doorklinken? Waar ligt jouw expertise en waar niet? Welke kleuren, vormen, beelden, lettertypes, etc. horen daarbij? Als jij geen helderheid hebt over jouw eigen positionering, dan kun je je ontwerper daar ook geen duidelijkheid over geven. Op die manier grijp je finaal naast de fantastische branding die je zou kunnen hebben.

De juiste keuze

Het is belangrijk dat je de juiste keuze maakt. Keuze voor jouw passie, jouw doelgroep, jouw expertisegebied. Want als je daarin de juiste keuzes maakt, heb je voor jezelf haarscherp waar je met je bedrijf en je klanten heen gaat en waarom. En alleen als je dat helder hebt, kun je ook kiezen voor branding die naadloos aansluit op jou en je bedrijf.

Keuzestress

Kiezen is eng, want zoals ik al zei kies je dan automatisch niet voor al het andere. Maar niet kiezen is eigenlijk nog veel enger. Door niet te kiezen, dobber je doelloos rond. Blijf je ongezien, onbemind, onvervuld. En zelfs als je je daarvan bewust bent, is het nog steeds lastig om te kiezen.

Feedback

Wat daarbij kan helpen is de wetenschap dat het maken van een keuze, welke keuze dan ook, een stap voorwaarts is. Door te kiezen, kun je de richting die je kiest verkennen. Je krijgt automatisch feedback. Van je omgeving, van jezelf, van je doelgroep. Kijk wat die feedback met je doet en wijzig zo nodig koers. Met elke koerswijziging kom je zo dichter bij de perfecte keuze. Het hoeft niet meteen perfect. Perfectie ontstaat door de combinatie van doen en feedback accepteren.

Welke keuze moet jij voor jezelf nog maken? Laat je het weten aan mij en aan iedereen die dit leest? Accepteer feedback van anderen en ervaar hoe je je erbij voelt. Maak op basis daarvan nieuwe keuzes.

Over keuzestress gesproken: worstel jij nog met het schrijven van je e-book? En wil je in 1 dag leren hoe je sneller en makkelijker schrijft én naar huis met jouw complete e-book? Dan heeft mijn businesspartner Marielle van der Vlies een fantastisch aanbod voor je. Ze organiseert samen met blogexpert Saskia van de Riet de implementatiedag ‘Succes met je e-book’.

Tijdens deze dag:

  • Leer je de methode waardoor je snel en gemakkelijk geweldige teksten schrijft. Hier heb je je hele leven wat aan.
  • Ga je je e-book schrijven. Bestaande uit 7 hoofdstukken. Deze is af aan het einde van de dag.
  • Leer je hoe je je e-book gebruikt om je resultaten te verdubbelen.

Schrijf je snel in voor de sessie op 9 november.Meld mij direct aan!