Met je bedrijf wil je opvallen. Hoe anders zien potentiële klanten jou in het woud van concurrenten? Dat blijkt in de praktijk toch nog best lastig. Hoe doe je dat nu, opvallen?
Afgestraft

Om op te vallen moet je anders durven zijn. Iets wat in onze huidige maatschappij en cultuur vaak afgestraft wordt. Ik kan erover meepraten, want op de basisschool werd ik gepest omdat ik anders was dan mijn klasgenoten. Ik kwam niet uit hetzelfde dorp, ik gedroeg me anders dan zij. Terugkijkend zie ik dat ik toen juist erg vrij en eigenzinnig was. Ontzettend waardevolle eigenschappen om te hebben.

Durven op te vallen

Je moet ook durven op te vallen. Het lef hebben om anders te zijn dan de rest van je beroepsgroep. Kijk niet naar hen, maar naar jezelf. Wie ben jij, wat heb jij te bieden? Het gaat erom wat je wel hebt, niet om wat je niet hebt. Je moet niet proberen om in een vierkantje te passen als je eigenlijk een rondje bent.

Voordelen van anders zijn

Anders zijn dan je ‘concurrenten’ geeft je ontzettend veel voordelen:

  • Je concurreert niet meer met hen
  • Je kunt jezelf zijn
  • Je kiest je doelgroep
  • Je kunt je passie volgen
  • Je krijgt ontzettend veel energie van doen wat je doet
  • Je krijgt meer klanten
  • Je omzet stijgt
  • Je haalt hogere conversies

Kies voor jezelf

Je moet niet anders zijn om het anders zijn. Dat gaat nooit werken. Simpelweg omdat je dan niet authentiek bent. Als je niet authentiek bent, prikken mensen door je heen. Bovendien kost het jou veel meer energie om je op een fake manier te presenteren dan op een authentieke.

Kies dus voor jezelf. Onderzoek welke doelgroep bij jou past, welke drijfveer je hebt om hen te helpen (waarom kom je elke ochtend je bed uit?). Claim op die manier je eigen plek. Zoek nuances op. Vergroot ze uit. Ontdek langzamerhand wie je bent en wat je in deze wereld wilt betekenen. Vervolgens kun je daar een huisstijl bij laten maken die exact dát uitstraalt.

Hoe erg kijk jij naar je concurrentie? Laat je je in je huisstijl te veel leiden door wat er binnen je branche gebruikelijk is? Of ben je helemaal jezelf en vaar je je eigen koers? Laat het hieronder weten in een reactie. Dan ontvang je als eerste mijn nieuwe e-book ‘Meer klanten, meer omzet, meer geld. 10 tips voor een huisstijl die werkt’.